Rekryteringen kostade en kvarts miljon kronor – ”Den var bra fram till i måndags”
Staffan Smedfors anser själv att hans arbetsuppgifter inte blivit desamma som han avsågs under rekryteringen. Henrik Yngvesson anser att rekryteringen var tydlig.
– Jag läste att Staffan tycker så, men jag anser att vi var hyfsat tydliga i underlaget och intervjuerna. Vi kanske har missat i kommunikationen. I förhållande med vad han har med sig tidigare med marknadsföring och reklam så förstår jag att det blir något annat att delta i en löpande verksamhet.
Ett omfattande arbete låg bakom rekryteringen av Staffan Smedfors och destinationsutvecklare Jakob Franzén.
– Vi var en förhållandevis stor rekryteringsgrupp och en enig rekryteringskommitté, säger kommunalförbundets ordförande Henrik Yngvesson (M).
Hela rekryteringsprocessen kostade totalt en kvarts miljon kronor.
– Det var en bra rekrytering, fram till i måndags. Det kostar att rekrytera personal, men vi var eniga om att det var de här personerna vi ville ha. Vi tänkte att om vi får Staffan så blir det bra, han kanske behövde lära sig om Öland men kunde mycket om marknadsföring och branschen.
Vad tycker du om den insats de gjort hittills?
– De fick börja från scratch och har nått ett gott resultat, med uppfräschning av hemsidan, infopoints och försök att ena näringarna. Det har hänt en del.
Nu blir den utvecklingen delvis pausad, då en ny rekrytering måste inledas. Men hur den ska gå till är det ingen som vet i nuläget.
– Vi vet inte om det blir inhouse eller utomstående. Det kommer vi att lyfta inom kommunalförbundet, och det måste ske inom en månad.
Vad kan den nya kostnaden bli?
– Det beror på vilken form av rekrytering det handlar om. Men det kostar alltid pengar, om inte annat tar det mycket tid.