Annons

När ”bron” kom till Kinna

I år är det 43 år sedan Ölandsbron invigdes. En händelse som förändrade Öland i grunden. Förändringens vindar var faktiskt så kraftiga att de nådde ända till Henrik Linjer och hans resebyrå i Kinna...
Henrik Linjer
Publicerad 29 juni 2015
Henrik Linjer och frun Elisabet, 43 år efter att Markresor började köra buss mellan Kinna och Färjestaden. Foto: Emil Svensson
Henrik Linjer och frun Elisabet, 43 år efter att Markresor började köra buss mellan Kinna och Färjestaden. Foto: Emil Svensson

Färjestaden

Den 30 september 1972 invigdes Ölandsbron. Två år tidigare hade Henrik Linjer i Kinna, Västergötland, startat sin första resebyrå med namnet Markresor.

 Den nybyggda bron hade gett honom en idé.

Annons

– Jag tänkte att det bör väl finnas många nyfikna i min
 bygd, som vill se och åka över Europas nyaste och längsta bro, säger Henrik Linjer.

Optimist, som han var, 
beställde Henrik Linjer två helturistbussar med plats för totalt 98 betalande resenärer för resa Ölandsbron, tur och retur, lördagen den sjunde oktober. Henrik beställde smörgåsfrukost i Växjö, stor lunch 
i Färjestaden, middag i Strömsnäsbruk och kvällskaffe i Bergdala.

– Under en så lång resdag behöver man ju en bensparkarpaus då och då, säger Henrik Linjer.

Onsdagen den 13 september 1972 hade Markresor en liten annons i den lokala gratistidningen Markbladet. Henriks resebyråtelefon gick varm. 
Han sålde ut alla bussplatserna på nolltid.

– Och inte bara det, jag ringde runt och beställde 
samma upplägg för två bussar lördagen därpå, alltså den 14 oktober. Allt fulltecknat på 
några timmar, säger Henrik Linjer.

Vid båda tillfällena började bussarna ta upp passagerare i Markbygden redan kl 05.00. 
Sedan var de inte hemma igen förrän vid 23-tiden. Ölandsresan blev alltså 18 timmar lång.
 Trots den långa restiden var alla belåtna över att ha fått se Ölandsbron.

Året därpå - 1973 - arrangerades 20 likadana endagsresor med 931 resenärer. Dessutom blev det ett antal fyra till sexdagarsresor till
 Öland från och med sommaren 1972, och flera år framöver. Under premiäråret 1970 hade Markresor 592 resenärer. 1973 hade företaget hela 5473 resenärer.

– Utvecklingen blev så positiv mycket tack vare
 Ölandsbrons tillkomst, säger Henrik Linjer.

Full buss mot Ölandsbron. Resorna mellan Västergötland och Öland blev en riktig succé.
Full buss mot Ölandsbron. Resorna mellan Västergötland och Öland blev en riktig succé.
Den här bilden fick Henrik Linjer av turistbyrån i Borgholm i samband med att bron invigdes.
Den här bilden fick Henrik Linjer av turistbyrån i Borgholm i samband med att bron invigdes.
Markresors två bussar är på väg till Öland och Ölandsbron.
Markresors två bussar är på väg till Öland och Ölandsbron.

”Jag tänkte att det bör väl finnas många nyfikna i min
 bygd, som vill se och åka över Europas nyaste och längsta bro”

Grundaren av resebyrån Markresor

Emil Svensson

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons