Annons

Liljas lägger storsatsning på is: ”Måste dra i handbromsen”

Efter en längre tid av rykten bekräftar Liljas-koncernens ägare Ingemar Andersson att planerna på flytt till handelsområdet Triangeln satts på väntan för obestämd tid.
– Vi måste göra Kalmar klart först och se vad slutnotan blir där.
Borgholm • Publicerad 9 september 2019
Inställd flytt. Liljas Borgholm i Borgholm blir kvar efter Storgatan, planerna på att bygga nytt på Triangeln har lagts på is.
Inställd flytt. Liljas Borgholm i Borgholm blir kvar efter Storgatan, planerna på att bygga nytt på Triangeln har lagts på is.

Det var i mars månad förra året Ölandsbladet kunde avslöja att Liljas-koncernen, världens femte största privatägda Volvo-försäljare med 1,7 miljarder i omsättning 2017, hade långt framskridna flyttplaner för anläggningen i Borgholm – från slitet och ålderstiget efter Storgatan till nytt och modernt på drygt 2 000 kvadratmeter efter dagens krav på handelsområdet Triangeln.

– Det kan bli så häftigt så det inte är sant, jag vet precis hur jag vill ha det, berättade Liljas-koncernens ägare Ingemar Andersson då och i april samma år basunerades flytten ut som definitivt klar, kontrakten med P&E Fastighetspartner var påskrivna och Ingemar Andersson ville ha spaden i backen ”så fort som möjligt”

Annons

Därefter stiltje.

Tills nu - och det är en dämpad Ingemar Andersson som bekräftar ryktena om att storsatsningen i Borgholm inte blir av.

– Vi har inte övergett planerna, det har jag aldrig sagt. Men det ligger lite på is. Vi måste göra klart Kalmar först och se vad den slutnotan hamnar på. Det är ett jätteprojekt på 140 miljoner kronor, säger han till tidningen och har inget svar på hur lång istiden blir.

– Jag vågar inte säga det, det beror lite på konjunkturutvecklingen.

Projektet i Kalmar är flytten av serviceanläggningen vid Norra vägen till Hansa City och därmed en koncentration av verksamheten, allt arbete samlas under ett och samma tak.

– Det ska stå klart till december och sedan ska det flyttas in också.

Notan i Kalmar är inte den enda förklaringen till att företaget väljer att avvakta i Borgholm. Ingemar Andersson pekar på både sviktande nybilsförsäljning och skenande kostnader när han förklarar varför flytten från Storgatan inte blir av.

Ingemar Andersson, ägare av Liljas Bil AB.
Ingemar Andersson, ägare av Liljas Bil AB.Foto: Carin Svensson

– Nybilsmarknaden har gått ner med 15 - 20 procent i år och med stor sannolikhet står vi inför en recension och då måste man dra i handbromsen. Det är oroliga tider i världen och vi har 280 anställda med familjer att tänka på - det går inte ha gasen i mattan hela tiden.

Tidigare i år kunde Ölandsbladet berätta att Liljas ritade om den tänkta anläggningen i Borgholm för att få ner kostnaden.

– Liljas måste anpassa kostnad och volym, berättade P-O Persson på P&E Fastighetspartner och nu bekräftar Ingemar Andersson att prislappen skenat.

Annons

– Kalkylen har dragit iväg enormt. 2,5 gånger dyrare än vad vi sa från första början och man kan banta till en viss nivå - men sedan går det inte längre.

Tråkigt beslut att fatta?

– Ja, men det går inte alltid som man tänkt sig.

Har personalen i Borgholm informerats?

– Ja, vi har berättat att vi skjuter på det lite och det vet byggmästaren också om.

Michael StåhlSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons