Annons

Kungen om rekord bland bilar i Engelska parken – ”det här är förbaskat trevligt”

Närmare 500 deltagare med fordon av alla slag och tusentals besökare i Engelska parken på Solliden gjorde dagen till en riktig upplevelse. Den sjunde öländska utställningen med entusiastfordon genomfördes på bästa sätt.
Solliden • Publicerad 8 augusti 2022 • Uppdaterad 9 augusti 2022
P-G Tälth från Eksjö tar emot Sollidenpokalen ur kungens hand för sitt extrembygge, en Windviper med ursprung från en Chrysler Windsor -46 och som har inspirerats av det franska lyxmärket Delahaye. T v Ulf Olsson som står bakom utställningen.
P-G Tälth från Eksjö tar emot Sollidenpokalen ur kungens hand för sitt extrembygge, en Windviper med ursprung från en Chrysler Windsor -46 och som har inspirerats av det franska lyxmärket Delahaye. T v Ulf Olsson som står bakom utställningen.Foto: Staffan Arvegård /N

Den sjunde upplagan av evenemanget på Solliden bjöd på de bästa förutsättningarna. Ljummet väder, gott om utrymme för att strosa runt bland de 500 mer eller mindre spektakulära fordonen, alltifrån mopeder och A-traktorer till glänsande Bentleys, rostiga pickuper och engelska mustanger. Och en dragster som vrålade ut sin kapacitet på 2 000 hk så att löven dansade i träden ett par gånger under dagen.

Jan Palmqvist kommer ursprungligen från Nybro och på lördagen körde han med sin Aston Martin Lagonda från 1976 från Stockholm för att vara med på Solliden.

Jan Palmqvist från Stockholm deltog med sin Aston Martin Lagonda -76, en bil som James Bond körde på den tiden.
Jan Palmqvist från Stockholm deltog med sin Aston Martin Lagonda -76, en bil som James Bond körde på den tiden.Foto: Maria Wiell
Annons

– De här bilarna byggdes för hand i 631 exemplar, jag skaffade min för 20 år sedan som en ren hobbybil. Den är unik och rolig och har helt modern komfort.

En annan raritet hade Tom Carlsson kommit med, en sportbil som bara finns i några få exemplar i världen. 140 hk och 700 kilo tung är hårda fakta men trots sin lätthet har den väldigt bra väghållning enligt ägaren.

Tom Carlsson (t h) från Stockholm äger ett av få exemplar i världen av Lenham Hurst GTR -70. ”Jag har lagt ner 2 500 arbetstimmar på den sedan jag köpte den för fyra år sedan.” Ulf Olsson inspekterar och beundrar.
Tom Carlsson (t h) från Stockholm äger ett av få exemplar i världen av Lenham Hurst GTR -70. ”Jag har lagt ner 2 500 arbetstimmar på den sedan jag köpte den för fyra år sedan.” Ulf Olsson inspekterar och beundrar.Foto: Maria Wiell

– Jag är flygingenjör men har alltid hållit på med bilar vid sidan om, den här bilen köpte jag från England för fyra år sedan och sedan har jag lagt ner 2 500 timmars arbete på den. För mig är det estetiska allra viktigast.

Tom Carlsson passade också på att ge arrangemanget på Solliden högsta betyg.

– Det är väldigt trevligt, man träffar gelikar som har liknande intressen som man själv, får tips och kontakter. Arrangörerna skall ha ett stort plus!

Att entusiasmen är den gemensamma nämnaren för alla som deltar i utställningen blir tydlig när besökaren går runt och ser blandningen av fordon. Alla är inte lika glänsande men alla har stolta ägare som gärna visar upp ekipagen. En deltagare hade en mindre lastbil GMS med minst sagt oputsad – men charmig – kaross och som last en liten Porche Spider Replica.

På lastfordonet GMC står en Porche Spider Replica. Lastbilen har sitt ursprung i Kalmar och vad gäller porschen: det var med en sådan som James Dean körde ihjäl sig.
På lastfordonet GMC står en Porche Spider Replica. Lastbilen har sitt ursprung i Kalmar och vad gäller porschen: det var med en sådan som James Dean körde ihjäl sig.Foto: Staffan Arvegård /N

En lokal deltagare var Stefan Norén från Hotel Skansen i Färjestaden. Han hade med sig firmans Bentley R-type SS från 1953.

– Den köptes från början av Nordvästra Skånes tidningar. Jag köpte den för andra gången för tio år sedan och totalrenoverade den och nu används den för att köra brudpar som vill åka fint.

Stefan Norén från Hotel Skansen i Färjestaden kom med företagets Bentley R-type SS från 1953 som fungerar som bröllopsbil.
Stefan Norén från Hotel Skansen i Färjestaden kom med företagets Bentley R-type SS från 1953 som fungerar som bröllopsbil.Foto: Staffan Arvegård /N

Dagen avslutades med kunglig prisutdelning i sex olika klasser samt den stora Sollidenpokalen. Den gick till P-G Tälth från Eksjö med extrembygget Windviper som blivit utnämnd till Sveriges vackraste bil. Den har sitt ursprung från en Chrysler Windsor -46 och har inspirerats av det franska lyxmärket Delahaye.

Kungen och drottning Silvia hade tidigare under dagen gått runt och inspekterat både den och många andra ekipage och kungen menade att Sollidenpokalen inte kunde ha gått till någon mer värdig mottagare.

Årets vinnare av Sollidenpokalen är den spektakulära bilen Windviper, egenhändigt byggd av P-G Tälth från Eksjö.
Årets vinnare av Sollidenpokalen är den spektakulära bilen Windviper, egenhändigt byggd av P-G Tälth från Eksjö.Foto: Staffan Arvegård /N
Annons

– Det här är ett förbaskat trevligt arrangemang för vilket Ulf Olsson och övriga funktionärer skall ha all uppskattning, säger kung Carl XVI Gustaf när han avrundar dagen. På återseende!

bild 1/21
Ännu en traktor av äldre modell beundras av intresserad motorungdom.
En dragster på 2 000 hk som gör 0-100 på 1 sekund stod uppställd i parken och lät vid två tillfällen höra vrålet från den starka motorn.
Det fanns många detaljer att lägga märke till bland de många fordonen som deltog i utställningen.
När dagen var slut körde alla ekipagen i karavan från Solliden utmed Hamnvägen in till Borgholm.
Kung Carl XVI Gustav med Sollidenpokalen som snart skall delas ut till bilen som har valts ut av en anonym jury.
Fordon av alla slag deltog i utställningen – även lastbilar från när och fjärran.
Trehjuliga Morganbilar fanns på plats som en del i deras gemensamma träff i Borgholm som varade i dagarna tre.
En anonym jury hade valt ut segrare i sex klasser förutom det stora Sollidenpriset. Bil, mc, moped, A-traktor, lastbil och traktor.
En av de många entusiastfordonen som hade hittat sin plats i Engelska parken på Solliden.
Många traktorer hade tagits till Solliden av Ölands veterantraktorklubb.
Detalj av dragstermotorn på 2 000 hk.
En av de mer märkliga bilarna – utan lyktor, utan registreringskylt men i trafik...
Några få mopeder fanns bland utställarna.
En skapelse utöver det vanliga – en husvagn med två våningar där man har god utsikt på terassen och inte behöver bli skymd av andra husvagnar/husbilar. Ett hemmabygge från Nybro.
Cool Blue – ännu en vacker skapelse på plats på Solliden.
Drottning Silvia gick runt bland fordonsentusiasterna och samtalade bland annat med P-G Tälth från Eksjö som senare fick ta emot Sollidenpriset.
Birger Lindström från Mörbylånga vid kungens tändkulemotor som Birger har hjälpt till att renovera.
P-G Tälth ser med sin putsduk till att Sveriges vackraste bil behåller lystern.
Tom Carlsson från Stockholm är lycklig ägare till en Lenham Hurst GTR -70, en av mycket få exemplar i världen.
Ännu fler trehjuliga Morganbilar fanns på plats som en del i deras gemensamma träff i Borgholm som varade i dagarna tre.
En utsmyckad Excalibur Phatom som brukar delta när det är Kungsrally på Öland.
Ännu en traktor av äldre modell beundras av intresserad motorungdom.
En dragster på 2 000 hk som gör 0-100 på 1 sekund stod uppställd i parken och lät vid två tillfällen höra vrålet från den starka motorn.
Maria WiellSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons