Får vänta nästan fyra månader på fast telefoni
Det undrar Göran G Ohlsson i Rälla, som varit utan fast telefoni sedan 12 december.
– När jag först anmälde det fick jag beskedet att det skulle vara löst på tre dagar. Andra gången jag ringde fick jag beskedet att det var ett kabelfel som skulle repareras den 3 mars!
– Vi är väldigt upprörda, så här får det inte gå till, kommenterar Göran G Ohlsson.
– Både min fru och jag har väldigt stort behov av den fasta telefonin, fortsätter han.
Han får sin fasta telefon överkopplad till sin mobiltelefon, men har ännu fått någon räkning så han vet inte vad han kommer tjänsten kommer att kosta honom.
– Att behöva vänta tre-fyra månader är för långt, säger Ola Rantatalo, kommunikationschef på Skanova som äger och driver fiber- och kopparnät åt Telia.
– Men ibland sätter man ett datum som är väl tilltaget och felet är lagat innan dess, forsätter han.
Han känner inte till det specifika fallet men säger att det ibland handlar om komplicerade fel som det behövs specialkompetens att laga.
– Det gamla kopparnätet är extra känsligt, säger han.
Något slutdatum för användande av kopparnät i Sverige finns inte, men Ola Rantatalo säger;
– Successivt ersätts kopparnätet med nya moderna lösningar.
– Men vi fortsätter att driva och underhålla kopparnätet så länge det finns, lovar han.