unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Öland
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Ledaren: ”Antingen är du med eller också vill vi helst inte ha dig ombord i sommar!”

1,4 miljoner kronor i kampanj att marknadsföra ett ansvarsfullt Öland är mycket. Att sammanföra så många grenar, allt från näringsliv till kommun, är större!
Varmt välkomna till Öland, men visa ansvar och respekt - är budordet när företagare, kommun och region tillsammans satsar 1,4 miljoner kronor för att kunna erbjuda en trygg ö. ”Tror att de flesta förstår allvaret”, skriver Ölandsbladets chefredaktör Peter Boström.
Varmt välkomna till Öland, men visa ansvar och respekt - är budordet när företagare, kommun och region tillsammans satsar 1,4 miljoner kronor för att kunna erbjuda en trygg ö. ”Tror att de flesta förstår allvaret”, skriver Ölandsbladets chefredaktör Peter Boström.
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.

För det är inte siffran i sig som värmer mest, det är uppslutningen.

Ska vi gasa eller bromsa? Den frågeställningen har berört i stort sett alla ölänningar inför sommaren.

Hur kan våra företag överleva, när ändå den viktigaste frågan måste vara hur vi överlever sjukdomen?

Presskonferenser kan vara rätt trista tillställningar. Låt oss vara ärliga, inte sällan handlar det om att sprida målbilder eller om vi till och med ska kalla det floskler.

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på olandsbladet.se, appen MinÖlandsbladet och e-tidning tis, tors, lör. Endast 1 krona första månaden! (ord pris 99 kr)

När vi i veckan fick inbjudan till Möllstorps camping om en presskonferens för sommarens öländska turiststrategi ringde alla varningsklockor. Det var alldeles för många representanter på talarlistan och radarvarnaren för floskler indikerade att det kunde blivit ett ”fint budskap” som sedan totaldemolerats av de som vill stänga Ölandsbron. Mammon-Omtänksamhet 10-0, typ.

Men den här presskonferensen eller framför allt budskapet som presskonferensen förmedlade gjorde mig varm om hjärtat.

Här går alltså kommun, region och, inte minst viktigt, näringslivet samman. Tillsammans har de fått ihop 1,4 miljoner kronor att användas för att gemensamt marknadsföra ett ansvarsfullt och omtänksamt Öland.

”Varmt välkomna till Öland, men visa ansvar och respekt”, är budordet.

Det handlar om förutsättningar för att kunna ta emot besökare på ett säkert sätt - tvätta händerna, hålla avstånd, glesa bland borden och lyfta fram det naturliga Öland.

Vi kommer att se företagare som i vanlig ordning försöker dra ihop största möjliga peng under sommarveckorna och skita i att vi har en pågående pandemi. Men känslan är att de inte kommer att vara många och att de som väljer den linjen lär få veta att det blåser på Öland!

Det handlar om vår överlevnad på alla sätt.

2020 är det inte nöjeslivet, konserterna eller publikfesterna som håller ön uppe. Det är Öland för vad det är - blommorna, havet och luften.

Ansvar och respekt - antingen är du med, eller också vill vi helst inte ha dig ombord på vår ö i sommar. Hoppas att vi ses!