GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Ledare: ”Snacka om att hälla grus i cykelmaskineriet!”

Om Öland på allvar vill kalla sig ett cykellandskap så måste det bli ett slut med att Trafikverket häller ut oljegrus på alla våra öländska vägar.
Chefredaktör Peter Boström.
Chefredaktör Peter Boström.
Foto: Arkiv
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.

I helgen blev det riktigt pinsamt. Rullstolsburne Aron Andersson skulle ännu en gång försöka bli bäst i världen under motionsloppet Wings for life. För sitt världsrekordförsök hade han valt Öland och planera att ta sig så långt norrut han kunde genom att rulla sig fram längs Ölands östra landsväg.

Direkt när jag hörde det där så blev jag nedstämd. För Aron Andersson hade tydligen inte blivit informerad om det som alla motionscyklister och rullskidåkare i Kalmarsundsregionen känner till - att sydöstra Öland måste undvikas, det har Trafikverket sett till.

För bokstavligt talat så sätter nu nämligen Trafikverket grus i maskineriet även på sydöstra Öland. Jo, sannerligen behöver östra landsvägen repareras, men med oljegrus?

Det finns en enda anledning att landsortsvägarna får oljegrus som beläggning och det stavas ekonomi. Vi på landet får de billiga lösningarna.

"I cykelgrupper varnas det nu för Öland. De som borde vara de största reklampelarna för en god cykelmiljö på ön."

Vi har sett det här gisslet alltför många gånger på Öland nu. Hur mjukgjort bitumen hälls ut över våra med åren gropiga asfaltsvägar och sedan strös det ut stenar som vi trafikanter ska köra ned till en hyggligt jämn körbana.

Motionscyklister brukar säga att det tar mellan två och tre år innan det överhuvudtaget går att cykla på vägen igen utan att behöva laga punkteringar varannan kilometer.

Under pandemin har cyklandet ökat, enligt cykelfrämjandet med närmare 20 procent. Mångmiljon-projektet Fyr till Fyr är ett sätt att möta efterfrågan, men att samtidigt förstöra möjligheterna till cykling på andra ställen runt om på Öland är inte bara kontraproduktivt utan också idiotiskt.

I cykelgrupper varnas det nu för Öland. De som borde vara de största reklampelarna för en god cykelmiljö på ön.

Varför ska vi på Öland få de billiga lösningarna? Jag tycker inte att Öland ska nöja sig med billigare varianter och det borde Trafikverket få veta.

Fyra till fyr är bra, men det är först ihop med ett bra och fungerande vägnät som Öland på riktigt allvar kan kalla sig ett cykellandskap!

Att Aron Andersson, trots oljegruset på sydöstra Öland lyckades komma längst av alla motionärer i hela världen i Wings for life med sin rullstol, är en fullständigt enastående prestation.

Läs mer