Annons

Ledare: ”När bron fyller 50 är det läge att prata utveckling!”

I september fyller Ölandsbron 50 år. Det finns då läge att både fira och använda uppmärksamheten för att utveckla framtidens förbindelse med fastlandet.
Publicerad 8 februari 2022
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.
I september fyller Ölandsbron 50 år. Den enskilt viktigaste dagen i Ölands historia är värd att uppmärksamma. ”Men det ger också en möjlighet att lyfta fram de många ting kring bron som behöver utvecklas”, tycker Ölandsbladets ledarredaktion.
I september fyller Ölandsbron 50 år. Den enskilt viktigaste dagen i Ölands historia är värd att uppmärksamma. ”Men det ger också en möjlighet att lyfta fram de många ting kring bron som behöver utvecklas”, tycker Ölandsbladets ledarredaktion.Foto: Peter Boström

Det är den enskilt viktigaste dagen i öländsk historia - den 30 september, då dåvarande kronprinsen Carl Gustaf invigde Ölandsbron.

Det går inte nog att understryka Ölandsbrons betydelse för Öland. Jodå, visst fanns det förstås några motståndare även till en bro mellan fastlandet och Öland. En snabb kik i arkivet ger vid handen att motståndarna oroade sig för att Öland skulle förändras. Motståndarna siktade in sig på att Öland kunde invaderas av besökare, att brottsligheten ”med största säkerhet” torde öka och naturföreträdare hittade argument i att flyttfåglar skulle bli förvirrade och flyga vilse vid åsynen av en ny bro

Här saknas innehåll

Annons

Men gud ske lov så blev det en bro i alla fall, utvecklingen segrade. Lite felaktigt har Ölandsbron fått rykte om sig att vara dyr. Men omräknat i dagens penningvärde så kostade bron dryga miljarden att bygga, medan exempelvis uppförandet av Nya Karolinska sjukhuset i Stockholm landade på över 14 miljarder, bara som en jämförelse.

Inte heller reparationskostnaderna är högre för Ölandsbron än för motsvarande europeiska broar. Reparationer är nödvändiga på alla vältrafikerade vägsträckor, men för en bro beskrivs det som att ”bygga om köket”. Det blir stökigt.

”Den största frågan av dem alla - hur kan vi säkerställa trafiken över sundet även i framtiden?”

Idag trafikeras Ölandsbron av över sex miljoner fordon per år, i snitt 20 000 per dag. 50 år efter invigningen finns det fortfarande förbättringsmöjligheter.

Den naturligaste knutpunkten i landet (ihop med Visby hamn) har till exempel inte ens en busshållplats. Möllstorps Läge, den lilla intilliggande byn, saknar fortfarande bullerdämpande åtgärder, vilket alla som någonsin besökt området och hört trafiken finner orimligt.

2013 släcktes Ölandsbron ned, bokstavligt talat. Alla vackra siluettbilder från Ölandsbron i kvälls- och nattsken är tagna före 2013. Trafikverket sparade pengar med ny belysning. Resultatet ledde emellertid till att regionens absolut mest välkända vy försvann. Obegripligt att berörda kommuner inte gjort något åt saken.

50-årsfirandet i september är ett ypperligt tillfälle att belysa frågor kring Ölandsbron. Hur förbättrar vi respektive brofästen? Den ökade cykeltrafiken, vad kan vi göra där? Och den största frågan av dem alla - hur kan vi säkerställa trafiken över sundet även i framtiden?

Peter BoströmSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons