Annons

Ledare: Namnet viktigt, men innehållet det mest väsentliga

Namnet på den framtida turistorganisationen på Öland har väckt stor debatt, inte minst på sociala medier.
Ledare • Publicerad 2 september 2023
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.
Vilken information som turisterna ges är viktigast, inte namnet på den organisation som står bakom informationen.
Vilken information som turisterna ges är viktigast, inte namnet på den organisation som står bakom informationen.Foto: Kenth Jönsson

Att välja ett namn är viktigt. Det ska naturligtvis spegla verksamheten och vara ett namn man kan vara stolt över.

Men när man väljer namn är det också viktigt att kolla förkortningar och andra förändringar man kan göra med namnet.

Annons

Apropå Ölandsbladets text om den nya organisationen, Destination Öland AB, förkortat DÖAB, skrev företrädare för Ölands turismorganisation ett mejl till tidningen:

”Namnen som är föreslagna är Destination Öland AB, Visit Öland AB och Ölands turistbolag AB. Det nämns inget om någon förkortning, DÖAB. En sådan förkortning skulle aldrig användas varken internt eller utanför organisationen”.

Nej, men den förkortningen lär användas av andra. Vi kan ju ta ett tidigare exempel från den öländska turisthistorien, ÖTAB. Väljer man namnet Ölands turistbolag AB blir det ju samma förkortning. Då får man räkna med att förkortningens historia lever vidare.

Destination Kalmar fungerar bra som namn och där är ingen förkortning aktuell, eftersom DKAB inte går att uttala på ett smidigt sätt. Men det gör DÖAB, vilket väckt viss munterhet på sociala medier där en del undrat om det är 1 april.

När jag pluggade på Högskolan i Örebro på 1980-talet hade vi en föreläsare från reklambranschen. Han berättade om en kampanj som Konsum hade. ”Välkommen i det glada Konsumgänget” skulle locka kunder med stora affischer utanför affärerna. Efter några dagar hade någon lustigkurre satt ditt två prickar över o:et och förändrat budskapet radikalt. ”Välkommen i det glada Könsumgänget” var såklart inte budskapet man vill få fram och kampanjen skrotades direkt. Föreläsarens budskap var: kolla alltid vad som händer om man använder å, ä och ö istället för a och o.

Samma sak med aktiebolag. Här gäller det att kolla vad förkortningen blir.

Men till syvende och sist är det viktigaste att man får ihop en bra organisation som kan fyllas med ett bra innehåll: en välfungerande styrelse, bra personal och bra kampanjer. En turist lär även i fortsättningen söka på oland.se och bryr sig föga om vad organisationen har för namn, bara innehållet på resmålet är lockande.

Så att finna ett bra namn är viktigt, men viktigare ändå är att se till att det nya bolaget får bästa förutsättningar att sälja in Öland som resmål.

Kenth JönssonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons