Annons

Ledare: Du sköna nya digitala värld

Coronapandemin har gjort oss allt mer digitala, även i den äldre generationen som tidigare inte känt sig bekväm med att exempelvis betala räkningar via dator eller telefon.
Publicerad 19 september 2020
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.

Det går snabbt nu, utvecklingen mot en vardag som blir allt mer digital.

Den pågående pandemin har gett ytterligare anledningar att sköta mycket av sitt liv via dator eller telefon.

Annons

Vi kan beställa mat från livsmedelsaffärer. Vi kan betala räkningar. Vi kan beställa medicin. Vi kan köpa kläder. Vi kan beställa resor. Vi kan titta på de tv-program eller filmer vi vill – ett stort utbud finns ett knapptryck bort.

Sett ur ett landsbygdsperspektiv finns det många positiva aspekter. Man kan bo i Ås eller Byxelkrok och ha samma digitala möjligheter som den som bor i centrala Stockholm.

Hela världen ligger öppen om du har kunskap och tekniska möjligheter. För den som växer upp nu blir det en självklarhet att leva digitalt.

Handelsbanken har hållit ut länge med att ha ett brett kontorsnät. Men nu har den digitala verkligheten kommit ikapp.

För den yngre generationen är det ingen stor sak om ett bankkontor försvinner. När Handelsbanken nu aviserar en rejäl neddragning av antalet kontor är det inte de som redan idag känner sig bekväma med digitala lösningar som känner att servicen försämras – det är den tysta minoriteten som drabbas.

Vilka kontor som ska läggas ner har inte presenterats. Men det troliga är att kontoren koncentreras dit kundunderlaget är som störst och då lär mindre orter drabbas. Idag har banken två kontor på Öland, i Färjestaden och Borgholm.

Många bankkunder har redan gått över till att bli helt digitala – men inte alla. Den som inte känner sig hemma med den digitala tekniken har svårt att klara av webbsidor och telefonappar. De kan naturligtvis i de flesta fall lära sig – men det finns en risk att det blir en digital klyfta i samhället med människor som exempelvis inte klarar att sköta sina banktjänster.

Den digitala utvecklingen är på det stora hela till stor fördel för de flesta av oss. Inte minst för boende på landsbygden ger det stora möjligheter. Men det är viktigt att också tänka på de som inte riktigt hänger med – de som har svårt att hantera de digitala verktygen.

Kenth JönssonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons