GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Ledare: ”42 destinationer, 7300 tillfrågade - Öland Sverigebäst för fjärde året i rad!”

För fjärde året i rad så har över 7 300 svenska turister fått säga sitt om vilket besöksmål de helst reser tillbaka till. Svaret? Öland förstås!
Publicerad 16 december 2021
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.
Det är den mest omfattande undersökningen som görs inom den svenska turistnäringen. Och den placerar Öland som Sveriges populäraste besöksmål för fjärde året i rad!
Det är den mest omfattande undersökningen som görs inom den svenska turistnäringen. Och den placerar Öland som Sveriges populäraste besöksmål för fjärde året i rad!Foto: Peter Boström

Bättre PR går inte att få. Grattis hela besöksnäringen på Öland.

Det här är något annat än en Kalle Anka-utnämning som Årets Sommarstad där varje kommun eller destination själva på sina håll drar igång röstningskampanjer, inte sällan bland de egna anställda.

Undersökningen som Öland toppar för fjärde året i rad genomförs av SNDMO, vilket står för Swedish Network of Destination Management Organisations, och organiserar destinationsorganisationer i städer med över 50 000 invånare samt större turismkommuner.

42 destinationer har betygsatts. Över 7 300 personer har sagt sitt, vilket ger en statistisk säkerhet som med råge överstiger diverse opinionsmätningar kring ditten och datten. 630 av dessa har gästat Öland under 2021.

Det handlar inte om att ha ”tur” ett år. Här är branschens bästa verktyg för att se hur väl vi tar emot våra besökare på ön, år efter år.

Och svaret? Vi är bäst i Sverige! BÄST!

Av alla destinationer är Öland den som har högst lojalitetsvärde som mäter benägenheten att rekommendera en upplevelse, för fjärde året i rad. Siffran för Öland hamnar i år på 62 i jämförelse med snittet som ligger på värdet 12.

Enkätundersökningen visar att Öland:

1) Har Sveriges bästa utflyktsutbud.

2) Är den destination som överträffar flest förväntningar.

3) Är destinationen som flest skulle vilja återvända till.

Faktiskt så går det att tala om ett särskilt öländskt sätt att möta sina besökare, har alltså mer att göra med attityd än flytet att ha spännande attraktioner på destinationen att erbjuda.

Bland de 42 destinationer hamnar Öland också i topp tre när det gäller:

1) Bästa atmosfär.

2) Trevligt bemötande.

”Vi är bäst i Sverige! BÄST!”

Handen på hjärtat, den där ön verkar faktiskt vara värt ett besök. Nästan synd att man själv bor och lever där.

Okej, allt är inte super på Öland. På två frågor hamnar vi faktiskt under medel i undersökningen. Det handlar om utbudet på mat och dryck, samt utbudet på shopping.

Nåja, även solen har sina fläckar. Någon liten förbättringspotential är väl inte fel att ha...

Peter BoströmSkicka e-post