Idioti att inte använda tidigare planer för att överleva om bron rasar
Det där är märkligt.
Har verkligen inte dagens politiker eller tjänstemän bättre förankring i historien?
Eller, om vi ska vända på det, har överlämningen varit så usel?
För det har genom åren genomförts mängder med utredningar och det har arbetats fram mer eller mindre användbara beredskapsplaner.
Det man kan fråga sig är vad dessa har tagit vägen? För efter tisdagens övningar på länsstyrelsen, med företrädare från kommuner, landsting, polis och lantbruksorganisationer så tycks det finnas noll förberett den dagen då den där fartygstankern kör in i Ölandsbron.
En första uppmaning är att gå igenom arkiven först. Hjulet kanske inte måste uppfinnas igen, möjligen pumpas eller moderniseras.
I samband med tisdagens övning på länsstyrelsen i Kalmar så pratades det lite löst om att upprätta färjeförbindelser i Färjestaden, Stora Rör, Byxelkrok och Borgholm.
Någon borde redan där och då har sagt att de största hamnarna vi har, vilka skulle kunna hålla någon frekvens av bilfärjetrafik är Grankullavik och Cementa i Degerhamn.
Grankullavik har i dagsläget betydligt större förutsättningar än Byxelkrok att bli en beredskapshamn. Byxelkroks hamninlopp ska visserligen byggas om, men Grankullavik kommer ändå över överskådlig tid att ha bättre möjligheter att kunna erbjuda större bilfärjor.
Den absolut största hamnen, vilket inte minst kan bli nog så viktigt för godstrafik vid ett krisläge är Cementahamnen i Degerhamn. Den hamnen rustades också så sent som förra året, vilket väl lär vara det sista vi får tacka Heidelbergkoncernen för.
När det gäller flyg så kommer Öland inte att kunna transportera några volymer, i alla fall inte i dagsläget. Men vi är inte så långt borta.
Ölanda på norra Öland är på gång att byggas ut till en tusenmetersbana. Med tanke på hur det säkerhetspolitiska läget utvecklats i Östersjöområdet så ser förstås försvaret en möjlighet att landa ett och annat Jas-plan på norra Öland, vars militära betydelse ökat markant senaste åren.
Men framför allt ger en tusenmetersbana möjlighet för flygplan med plats för upp till 50 personer och än viktigare vid krissituationer - transportflygplan.
Väl så. Viktigast dock för att kunna klara en eventuell katastrof för Ölandsbron är att vi använder och förädlar de kunskaper, planer och erfarenheter som vi genom åren redan har skaffat oss.