Annons

Bränslechocken: Så hårt drabbas öländska åkeriet – "Nu behöver vi hjälp"

100 000–tals kronor mer per månaden bara för dieseln. Tungt för företagsbjässen trots miljötänk – dyrt för dig som käkar kyckling?!
– Vi har gjort vad vi kunnat men nu räcker det inte, säger Rolf Åstrand, VD på Mörbylånga Åkeri.
Mörbylånga kommun • Publicerad 24 mars 2022
Rolf Åstrand, VD på Mörbylånga åkeri.
Rolf Åstrand, VD på Mörbylånga åkeri.Foto: Maria Wiell

Som privatperson ojar vi oss över hundralappar som rinner iväg vid pumparna just nu.

– För oss handlar det om en 100 000 kronor mer i månaden i dieselkostnader nu jämfört med före årsskiftet. Och förmodligen tar det inte slut här utan ökar ännu mer, säger VD Rolf Åstrand.

Annons

– Vi drabbas hårt som företag i första läget men i slutändan drabbas våra kunder och sedan konsument.

Det sistnämnda handlar till stor del om dig som gillar att äta kyckling.

– Guldfågeln är ju huvudkund, i slutändan kommer den här prishöjningen synas i affär för dig som ska handla de produkterna. Så blir det alltid.

”Guldfågeln är ju huvudkund, i slutändan kommer den här prishöjningen synas i affär”
Rolf Åstrand

Det är dubbla smällar för Mörbylånga Åkeri AB just nu eftersom de äger Freezing food ihop med Nybro Transport AB.

– Fryshuset har drabbats av de stora kostnadshöjningar på energi, säger Rolf Åstrand.

– Trots att vi har ett miljötänk, har installerat solceller och satsar på vindkraft.

Bränslepriserna har ökat igen senaste dagarna. Nu ligger dieseln på upp mot 26 kronor. Bensinen på drygt 21 kronor.

– Privatbilister drabbas ju ännu mer på ett sätt, vi får åtminstone dra av momsen.

Utan att lägga in någon politisk värdering, trots skattesänkningen man nu genomförde (1,30 kronor lägre pris per liter vid pump) så gör man ändå ett plusresultat eftersom kostnaderna ökat så mycket senaste året.

Annons

Rolf Åstrand är trots allt inte orolig för att Mörbylånga åkeri ska tappa kunder – eftersom de bara kör i Sverige.

– Ännu värre är det för de som kör utrikes. Då bränslet är så mycket dyrare här är inte svenska åkeriföretag konkurrenskraftiga.

– Vi har gjort vad vi kunnat men nu räcker det inte. Vi behöver hjälp.

– Vi i Sverige kan inte hålla högre kvalité på bränslet i dagsläget utan måste få ha samma som resten av Europa.

Magnus AnderbergSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons