Annons

Viktigt att samordna rollerna: ”Rasar bron så är det för sent”

Årets första fullmäktigemöte bestod av en gedigen lista med sammanlagt 32 punkter. Efter en presentation av både kommunfullmäktiges presidium samt gruppledarna tog Jonas Jansson plats vid talarstolen för att informera om ansvar och beredskap vid händelser som rör Ölandsbron.
Mörbylånga • Publicerad 25 februari 2019 • Uppdaterad 26 februari 2019
Jonas Jansson är utredare på kommunkansliet. Under måndagens fullmäktigemöte informerade han om risker, vad som händer vid en kris och hur krisen ska hanteras.
Jonas Jansson är utredare på kommunkansliet. Under måndagens fullmäktigemöte informerade han om risker, vad som händer vid en kris och hur krisen ska hanteras.Foto: Natalia Johansson

Skulle bron rasa skulle detta skapa allvarliga störningar i viktiga samhällsfunktioner.

– Det gäller att ha samordnat rollerna innan någonting händer, för rasar bron så är det för sent, säger Jonas Jansson, utredare på kommunkansliet, som informerade om risker, vad som händer vid en kris och hur krisen ska hanteras.

Annons

Under hösten 2018 bjöd länsstyrelsen i Kalmar län in ett flertal aktörer till en övning för att öka länets krisberedskapsförmåga om bron inte fungerar.

– Efter höstens övning har vi fått en betydligt bättre bild av hur vi ska göra.

Skulle bron av någon anledning stängas av under en längre tid så träder Lagen om extraordinära händelser i kraft, länsstyrelsen bär samordnarrollen och har även konstaterat att hela länet behöver bli bättre på att hantera enskilda människors oro vid olika händelser.

Några kritiska samhällssektorer skulle vara energiförsörjning, handel och industri, hälso- och sjukvård, omsorg, kommunalteknisk försörjning, livsmedel och transporter.

– Vi måste ha en plan för hur vi ska kunna hantera det här. Transporter med lastbil uteblir, livsmedelsbutiker får problem redan från första dagen.

Vad gäller att sätta in färjetrafik så är det Trafikverket som hanterar den frågan.

– Den dystra sanningen är att det kommer dröja 8-10 dagar. Det innebär att vi får klara oss ganska mycket själva. Dag tio kan möjligen en till två färjor vara tillgängliga.

Vid hanteringen utav en sådan här kris är samverkan är en viktig nyckelfråga. Det kan exempelvis bli tal om personalbyte mellan Mörbylånga- Kalmar- Borgholm. Det kan även bli viktigt att ha föreskrifter om vilken förtur som gäller till överfart med färja. Att se över olika lager såsom drivmedel och livsmedel samt att hålla en dialog med lokala livsmedelsproducenter. Även Cementas hamn togs upp som en potentiell förbindelsepunkt.

– Trafikverkets färjor har första prio över sundet men det är inte fel att se över vilka privata aktörer som finns, säger Jonas Jansson.

– Varför är det idag inte övningar inför en sådan här kris, så det finns en mental förberedelse? undrade Elisabeth Schröder (M).

Annons

– Det pågår en allmän upprustning i hela vårt land, svarade Jonas och tillägger att det är sannolikt att övningar kommer ske framöver.

– Om det skulle hända något nu, när vi sitter här. Är vi tillräckligt förberedda? undrade Carl Dahlin (M).

– Sannolikt inte. Men säkert mer förberedda tack vara höstens övning. Människor i allmänhet har ett högt engagemang när det händer någonting. Jag har stark tilltro till att det ska kunna klaras av.

Natalia JohanssonSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons