Nya öländska vägen: Uppmaning till bönderna – ”Aldrig haft så stora skador förr”
Det är väg sträckan från Stora Brunneby ner till Torngård som väcker känslor, färdigställd vid månadskiftet april–maj och redan ett flertal lagningar.
– Tyvärr har Svevia fått åka ut väldigt ofta för att laga nya skador, bekräftar Ghanim Kajhem, projektledare Trafikverket.
Det handlar om så kallat oljegrus i folkmun – tankbeläggning eller JIMT för de invigda. Den huvudsakliga principen är att bindemedel (bitumen) och stenmaterial (makadam och stenkross) blandas på plats, på vägen och packas efterhand av trafikanterna.
– Vi har lagt den här typen av beläggning på många ställen på Öland och i Kalmar–området men aldrig haft såhär stora skador tidigare, säger Ghanim Kajhem.
Något som gått fel vid vägarbetet?
– Det är inget fel på utförandet men vägen är känslig närmsta tiden
Värsta händelsen var när en sopbil tvingades bromsa och det blev djupa spår ett femtontal meter.
– När tung trafik bromsar eller kör fort blir det lätt skador. Vrider man till med ett sådant fordon sker det direkt.
”Det är tacksamt om de som kör lastbilar och traktorer visar hänsyn och ta det försiktigt närmsta månaden innan vägen satt sig. Närmsta månaden ungefär.”Ghanim Kajhem, projektledare Trafikverket.
Han har nu en uppmaning till bönder och övriga chaufförer av tung trafik.
– Vi är tacksamma för om de som kör lastbilar och traktorer visar hänsyn och tar det försiktigt närmsta månaden innan vägen satt sig. Närmsta månaden ungefär.
Varför har ni använt denna metod här – ni vet att det är mycket öländska bönder på vägarna därute de här månaderna?
– Det är regler och krav kring vilken typ av beläggning vi ska lägga på olika typer av vägar, som finns över hela Sverige. Vi har inte heller ekonomin för att lägga asfalt flera mil därute men vi har gjort det vid utfarterna till gårdarna.
Finns oro för att det kan medföra olyckor på vägen?
– Nej, så fort något händer skyltar vi direkt och Svevia är snabbt ute och lagar. Och varje dag som går blir vägen bättre.