Annons

Prognosen efter attacken: ”Två-fyra dagar innan problemet är åtgärdat”

Klockan 20 på måndagen upptäcktes att ”stora mängder data kopierades” från de två Ölandskommunernas gemensamma IT-system.
Öland • Publicerad 13 december 2022
Genrebild.
Genrebild.Foto: gorodenkoff

”IT-avdelningen kopplade omedelbart från internet genom att stänga ned servrarna, för att minimera eventuell skada och stoppa cyberattacken”, skriver Borgholms kommun i ett pressmeddelande vid 10.15-tiden.

Som Ölandsbladet tidigare rapporterat har ett externt företag anlitats. Det ska utreda när intrånget började, hur det har gått till och vilken data som har kopierats.

Annons

”Enligt preliminär uppskattning kommer det att två-fyra dagar innan problemet är åtgärdat och vi återigen är i full drift”, skriver Borgholms kommun i pressmeddelandet.

– Verksamheterna ställer om så att arbetet kan flyta på så normalt som möjligt. Kommunens samhällsviktiga verksamheter bedöms fungera, kommenterar kommunchef Jens Odevall.

– Åtgärder har vidtagits för att trygga våra omsorgstagare. Vi har rutiner för att garantera att vi kan öppna även digitala lås till dem som inte själva kan låsa och genom ett nära samarbete med Region Kalmar har vi tillgång till journaler. Trygghetslarmen fungerar eftersom det är en tjänst som ligger utanför kommunen, säger socialchef Anna Hasselbom Trofast.

Mer konkret hur situationen påverkar kommunernas verksamhet:

borgholm.se fungerar och det går att ringa till kommunen via servicecenter på 0485-880 00, även om det kan ta längre tid än vanligt.

morbylanga.se fungerar inte. Det går att ringa Mörbylånga kommun på 0485-470 00, men kö kan uppstå.

– Orosanmälningar görs till respektive kommun, på ovan angivna nummer.

– Kommunanställda har begränsade möjligheter att nå information i interna system, och saknar tillgång till internet och e-post.

– Kommunikation via plattformen Teams fungerar från mobiler och datorer som inte är uppkopplade till kommunens nät. Anställda uppmanas därför att kommunicera via Teams i mobilen.

– Vissa e-tjänster ligger även nere för allmänheten, bland annat infomentor. System som kräver verifiering via kod fungerar inte.

Annons

– Meröppet på biblioteken fungerar inte. Lån och återlämning görs manuellt i disken, undvik att logga in på bibliotekens ”Mina sidor”.

Här saknas innehåll

Simon KarlssonSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons