Annons

Ölands stjärnkrog: Kreative ledaren om framtiden och betydelsen – ”Det var värt det”

Hotell Borgholm har fått tillbaka stjärnan av Guide Michelin, drygt två år efter ägarbytet. VD:n och den kreativa ledaren Christofer Johansson berättar om betydelsen, firandet och framtiden.
Borgholm • Publicerad 14 september 2021 • Uppdaterad 16 september 2021
Christofer Johansson är mycket nöjd och stolt över sitt team efter beskedet att Hotell Borgholm får en stjärna i Guide Michelin.
Christofer Johansson är mycket nöjd och stolt över sitt team efter beskedet att Hotell Borgholm får en stjärna i Guide Michelin.Foto: Pressbild

På måndagskvällen avslöjades det att ägarna Christofer Johansson och Daniel Olsson har lyckats få tillbaka Michelin-stjärnan till Hotell Borgholm, som försvann i samband med att förra ägarna Karin Fransson och Owe Fransson sålde för två och ett halvt år sedan. Guide Michelin är världens största och mest välrenommerade restaurangguide.

– Det är ett otroligt stort ögonblick och bland det största man kan vara med om inom den här branschen. Det är en fantastisk och stor dag, full med glädje. Det är häftigt och fantastiskt att få göra det med hela teamet och med de förutsättningar vi har haft på grund av pandemin, säger Christofer Johansson och fortsätter:

Annons

– Det var vårt mål när vi tog över Hotell Borgholm eftersom det fanns en stjärna sedan innan. Det känns otroligt stort att lyckas redan efter två och ett halvt år. Det är otroligt mycket glädje och det är en ynnest att få vara med om det. Det är få som får det under sin karriär.

På grund av pandemin blev det en digital gala som livesändes från Stavanger. Christofer Johansson fick göra en förinspelad intervju och visste om utmärkelsen i några dagar.

– Vi satt på Hotell Borgholm och tittade på den tillsammans. Det var otroligt att få dela detta med hela teamet och sedan blev det fest långt in på småtimmarna. Det blev kanske lite för mycket champagne och det får jag lida för idag men det var värt det.

Vad betyder det här för er?

– Det är en stor bekräftelse på att våra prioriteringar har varit rätt. Det är svårt med rekrytering i branschen och nu blir vi ett snäpp vassare när det gäller uppmärksamhet. Jag hoppas det gör att fler vill jobba med oss.

– Det betyder också mycket för hela Öland och regionen att ha ett resmål med en sådan här utmärkelse som är internationellt känd. Det gynnar inte bara oss utan andra restauranger, producenter och turismen i stort. Kommer man långväga så stannar man några dagar extra.

Hotell Borgholms gastronomi kretsar kring deras örtträdgård och Öland.

– Vi kallar vår filosofi för det gastronomiska alvaret och den handlar om vår örtträdgård och vidare ut i närområdet. Vi arbetar med ganska klassiska matlagningstekniker och allt som vi gör ska ha en relation till vår örtträdgård. Vi försöker hitta unika smakkombinationer och följer säsongens utbud. Vi vill vara djupt rotad i det öländska.

– Jag tycker det är viktigt för ett besöksmål att man har en nära relation till den plats man är på och vi vill tillsammans med likasinnade bidra till att utveckla Öland som destination.

Är målet två stjärnor nu?

Annons

– Först och främst är det buisness as usual, vi ska fortsätta upprätthålla den standard vi gör. Men nu är vi med på kartan och kan då få två stjärnor. Vi kommer fortsätta hålla en hög ambitionsnivå och vi får se om det blir en andra stjärna så småningom.

Fakta

De svenska restaurangerna i Guide Michelin

Tre stjärnor:

Frantzén, Stockholm

Två stjärnor:

Vollmers, Malmö

Aloë, Stockholm

Gastrologik, Stockholm

Oaxen Krog, Stockholm

En stjärna:

Hotell Borgholm, Borgholm

28+, Göteborg

Bhoga, Göteborg

Koka, Göteborg

Project, Göteborg

SK Mat & Människor, Göteborg

Agrikultur, Stockholm

Aira, Stockholm

Ekstedt, Stockholm

Etoile, Stockholm

Operakällaren, Stockholm

Sushi Sho, Stockholm

Äng, Ästad Vingård, Tvååker

PM & Vänner, Växjö

Här saknas innehåll

Alexander JensenSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons