Ölands stjärnkrog: Kreative ledaren om framtiden och betydelsen – ”Det var värt det”
På måndagskvällen avslöjades det att ägarna Christofer Johansson och Daniel Olsson har lyckats få tillbaka Michelin-stjärnan till Hotell Borgholm, som försvann i samband med att förra ägarna Karin Fransson och Owe Fransson sålde för två och ett halvt år sedan. Guide Michelin är världens största och mest välrenommerade restaurangguide.
– Det är ett otroligt stort ögonblick och bland det största man kan vara med om inom den här branschen. Det är en fantastisk och stor dag, full med glädje. Det är häftigt och fantastiskt att få göra det med hela teamet och med de förutsättningar vi har haft på grund av pandemin, säger Christofer Johansson och fortsätter:
– Det var vårt mål när vi tog över Hotell Borgholm eftersom det fanns en stjärna sedan innan. Det känns otroligt stort att lyckas redan efter två och ett halvt år. Det är otroligt mycket glädje och det är en ynnest att få vara med om det. Det är få som får det under sin karriär.
På grund av pandemin blev det en digital gala som livesändes från Stavanger. Christofer Johansson fick göra en förinspelad intervju och visste om utmärkelsen i några dagar.
– Vi satt på Hotell Borgholm och tittade på den tillsammans. Det var otroligt att få dela detta med hela teamet och sedan blev det fest långt in på småtimmarna. Det blev kanske lite för mycket champagne och det får jag lida för idag men det var värt det.
Vad betyder det här för er?
– Det är en stor bekräftelse på att våra prioriteringar har varit rätt. Det är svårt med rekrytering i branschen och nu blir vi ett snäpp vassare när det gäller uppmärksamhet. Jag hoppas det gör att fler vill jobba med oss.
– Det betyder också mycket för hela Öland och regionen att ha ett resmål med en sådan här utmärkelse som är internationellt känd. Det gynnar inte bara oss utan andra restauranger, producenter och turismen i stort. Kommer man långväga så stannar man några dagar extra.
Hotell Borgholms gastronomi kretsar kring deras örtträdgård och Öland.
– Vi kallar vår filosofi för det gastronomiska alvaret och den handlar om vår örtträdgård och vidare ut i närområdet. Vi arbetar med ganska klassiska matlagningstekniker och allt som vi gör ska ha en relation till vår örtträdgård. Vi försöker hitta unika smakkombinationer och följer säsongens utbud. Vi vill vara djupt rotad i det öländska.
– Jag tycker det är viktigt för ett besöksmål att man har en nära relation till den plats man är på och vi vill tillsammans med likasinnade bidra till att utveckla Öland som destination.
Är målet två stjärnor nu?
– Först och främst är det buisness as usual, vi ska fortsätta upprätthålla den standard vi gör. Men nu är vi med på kartan och kan då få två stjärnor. Vi kommer fortsätta hålla en hög ambitionsnivå och vi får se om det blir en andra stjärna så småningom.
De svenska restaurangerna i Guide Michelin
Tre stjärnor:
Frantzén, Stockholm
Två stjärnor:
Vollmers, Malmö
Aloë, Stockholm
Gastrologik, Stockholm
Oaxen Krog, Stockholm
En stjärna:
Hotell Borgholm, Borgholm
28+, Göteborg
Bhoga, Göteborg
Koka, Göteborg
Project, Göteborg
SK Mat & Människor, Göteborg
Agrikultur, Stockholm
Aira, Stockholm
Ekstedt, Stockholm
Etoile, Stockholm
Operakällaren, Stockholm
Sushi Sho, Stockholm
Äng, Ästad Vingård, Tvååker
PM & Vänner, Växjö