Annons

Öland Spirar: Upplev järnvägen och trampa dressin i världsarvet

Nu finns möjlighet att uppleva historien om den 50-åriga järnvägsepoken, sträckan Borgholm-Ottenby, på museet på södra Öland.
Torngård • Publicerad 10 maj 2023
Emma Rydner, världsarvssamordnare passade på att trampa dressin när hon besökte stationen. På  fotot ses även Henrik Rydberg från Föreningen Södra Ölands Järnväg.
Emma Rydner, världsarvssamordnare passade på att trampa dressin när hon besökte stationen. På fotot ses även Henrik Rydberg från Föreningen Södra Ölands Järnväg.Foto: Privat

Föreningen Södra Ölands Järnväg håller öppet i sitt museum under sju lördagar under året, en av dessa är i samband med Öland Spirar den 13 maj. I museet kan man titta på nästan alla stationer och hållplatser på sträckan Borgholm - Ottenby och på de ånglok som fanns under järnvägsepokens tid 1909-1928.

” För de yngre brukar dressincyklingen vara populärast”
Henrik Rydberg, Föreningen Södra Ölands Järnväg

Man hittar även tidningsartiklar och foton från tiden då järnvägen gick under Ölands Järnväg 1928-1947 samt biljetter från SJ:s tid som lade ner järnvägen 1961.

Annons

– Museet är väl det som personer över 50 år brukar tycka är mest intressant. För de yngre brukar dressincyklingen vara populärast, dock är vår bana bara 35 meter lång. Vi säljer souvenirer och bland annat vår populära karta över den öländska järnvägen i vårt tält på stationsområdet, säger Henrik Rydberg, Föreningen Södra Ölands Järnväg.

Han berättar att föreningens ambition var att försöka få till en längre sträcka med järnväg mellan Torngård och Ölands Segerstad men att den ambitionen i dagsläget är väldigt långt borta.

– Kommunen vill bygga klart cykelvägen Fyr till Fyr på just den nästintill intakta banvallen. Så någon längre järnväg än de 35 meter i den södra kommunen på ön är nog inte att räkna med.

I den norra kommunen finns längst i norr Föreningen Böda Skogsjärnväg med sin 600 millimeter (spårvidd) bana och strax söder om Borgholm, närmare bestämt vid Räpplinge station, håller Föreningen Ölands Järnväg på att få till en sträcka med samma spårvidd som den i Torngård, 891 millimeter.

– Det är alltså motsvarande tre svenska fot. Järnvägen invigdes 1909 mellan Borgholm och Färjestaden och Färjestaden till Ottenby 1910, det var södra Ölands järnväg 1909-1928 och norr om Borgholm hette den Borgholm - Böda järnväg 1906-1928, säger Henrik Rydberg.

Maria BrynielssonSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons