Annons

Nyöppnade restaurangens mardröm: Matgäster debiterades flera gånger om

Victors hamnkrog hamnade i en mardröm när upp emot ett 70-tal gäster drabbades av dubbeldragningar, utan att restaurangen bar ansvaret. Företaget bakom betalsystemet har nu tagit på sig ansvaret.
Byxelkrok • Publicerad 5 juli 2024 • Uppdaterad 9 juli 2024
Victor Olofsson utanför nyöppnade restaurangen Victors hamnkrog.
Victor Olofsson utanför nyöppnade restaurangen Victors hamnkrog.Foto: Privat

I slutet på juni bröt ”helvetet loss”, enligt Victor Olofsson som driver Victors hamnkrog i Byxelkrok – tidigare känd som Petters restaurang och pizzeria.

Gäster upptäckte efter att de besökt restaurangen att notan för maten hade dragits flera gånger om. I vissa fall så många gånger som fem.

Annons

Sedan det första samtalet togs emot om dubbelbetalningar har Victor Olofssons telefon gått varm. Upp emot 70 gäster har ringt och varit förtvivlade att det dragits pengar flera gånger om. Ännu fler kan ha drabbats.

Ägaren tog händelsen på största allvar. Han tog tag i problemet direkt tillsammans med sin personal, men de kunde inte se att de felaktiga transaktionerna hade skett från deras kassasystem.

”Jag har legat sömnlös om nätterna”
Krögaren Victor Olofsson

– Jag har legat sömnlös om nätterna för att försöka lösa problemet men jag känner mig maktlös. Mina gäster tror att det är jag som ligger bakom detta, men så är inte fallet, säger Victor Olofsson till Ölandsbladet.

Hamnkrogen använder betalsystemet Westpay. Efter många om och men har Westpay nu meddelat att de tar ansvar för alla dubbeldragningar som har skett hos Victors hamnkrog.

”Alla drabbade transaktioner är uppfångade och hanteras av Elavon. Orsaken till felet berodde inte på ett systemfel utan ett manuellt handgrepp med mycket oväntad och olycklig konsekvens. Detta skall inte kunna ske igen”, meddelas i ett meddelande.

– Jag känner mig hjälplös i situationen. Jag vill hjälpa mina gäster, men har blivit ombedd att inte betala tillbaka eftersom pengarna finns hos Westpay, säger Victor Olofsson.

Den nyblivne krögaren är orolig för sitt rykte och ryktet om sin nyöppnade restaurang, som han stolt tagit över efter många år som medarbetare hos Petter Skoglund. Han vill hälsa de drabbade att han är förtvivlad över situationen och känner sig lika maktlös som sina gäster.

Lisa StrindhagSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons