GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Marin historia: Minsvepare på besök

– Vi är Sveriges mest mobila museum.
Borgholm • Publicerad 12 augusti 2022
Minsveparen M 20 på besök i Borgholms hamn under torsdagskvällen.
Minsveparen M 20 på besök i Borgholms hamn under torsdagskvällen.Foto: Kenth Jönsson

Det säger Carl Anders Torelm, ordförande i Föreningen M 20.

Det är ett stycke marint kulturarv som föreningen tar hand om.

Minsveparen M 20 ägs av Sjöhistoriska Museet, men det är Föreningen M 20 som står för driften. När fartyget år 2005 skulle skrotas, bildades föreningen. M20 ligger oftast vid museipiren på Galärvarvet i Stockholm, sommartid hålls fartyg kontinuerligt öppet för allmänheten.

Carl Anders Torelm ombord på minsveparen M 20. Man använder teknik från förr, men det finns digital utrustning att tillgå vid behov.
Carl Anders Torelm ombord på minsveparen M 20. Man använder teknik från förr, men det finns digital utrustning att tillgå vid behov.Foto: Kenth Jönsson

– Vi är omkring 330 medlemmar, berättar Carl Anders Torelm.

– Vi gör stopp i ungefär 30-40 hamnar per år, berättar han.

Minsveparen M 20 gjorde ett stopp i torsdags i Borgholm på väg till Karlskrona, där firandet av Marinen 500 år äger rum i helgen.

Fakta

Minsveparen M 20

Ritningarna stod den välkände båtkonstruktören Jac Iversen

M20 byggdes på Viktor Plyms Neglingevarv i Saltsjöbaden och sjösattes 1941.

Fartyget är mycket välbyggt med skrov i Hondurasmahogny på stålspant och däck i Oregonpine.

Besättningen på M20 och systerfartygen utgjordes av en officer, en underofficer, två underbefäl och sju värnpliktiga sjömän.

Längd: 27,7 m Bredd: 5,0 m: Djupgående 2,0 m Deplacement 67 ton

M 20 k-märktes efter ansökan från föreningen 2018.

(Fakta: Sjöhistoriska museet)

Ölandsbladet fick en rundvandring och fick bland annat se gamla tidningsklipp, som visade hur arbetet gick till att rensa farvatten från minor.

Det arbetet tog inte slut med andra världskriget.

– Sista skarpa insatsen för M 20 var 1960, då man tog bort minor när färjelinjen Varberg-Grenå etablerades, berättar Carl Anders Torelm.

Kenth JönssonSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.