Annons

Klart skepp - MS Solsund kör vidare med nytt ägarpar: ”Spännande och roligt”

Den ene bor i Böda, den andre i Kalmar, både är sjökaptener, vana med tuffa stormar och isiga vatten.
I sommar kör de landets kanske solsäkraste färjeförbindelse som nya ägare till MS Solsund.
– Färjan var på väg att säljas och då kände vi att det var läge att reagera och agera.
BYXELKROK/OSKARSHAMN • Publicerad 25 mars 2019 • Uppdaterad 26 mars 2019
Bilfärjan MS Solsund kör vidare, nu med en ölänning och en kalmarit vid rodret. På måndagen offentliggjordes båtaffären som tryggar färjetrafiken sommartid mellan Byxelkrok och Oskarshamn.
Bilfärjan MS Solsund kör vidare, nu med en ölänning och en kalmarit vid rodret. På måndagen offentliggjordes båtaffären som tryggar färjetrafiken sommartid mellan Byxelkrok och Oskarshamn.

Daniel Arnesson, Böda.

Måns Larsson, Kalmar.

Annons

Där har ni sjökaptenerna ni kommer att hitta på MS Solsund fyra somrar framöver med start den 14 juni i år.

När tidningen försöker få tag på nordölänningen Daniel Arnesson, 44, visar det sig att han befinner sig ombord på isbrytaren Captain Molly Kool, tidigare Vidar Viking, vars position i skrivande stund är 48.07333° / -60.06533°, det vill säga i vatten strax öster om New Foundland, flera tidszoner bort i Kanada.

Hans kollega Måns Larsson, 49, är däremot på hemmaplan och han bekräftar färjeaffären med bilfärjan Solsunds numera före detta ägare Håkan Ottosson.

– Det här har gått väldigt snabbt. För bara några veckor sedan fick vi reda på att färjan var på väg att säljas och kände då att det var läge att reagera och agera. Vi kände att vi ville hjälpa till med att ha kvar färjan, det är en väldigt fin båt och den är viktig för både Oskarshamn och Byxelkrok, säger Måns Larsson till Ölandsbladet.

För båda blir rutten Byxelkrok - Oskarshamn ett sommarjobb, ett avbrott från betydligt tuffare förhållanden normala arbetsdagar.

– Då är det betydligt större maskiner och mer teknik, då handlar det om isförstärkta bogserbåtar som flyttar oljeriggar. Men till sjöss liknar det ena det andra och både jag och Daniel har kört liknade transporter tidigare, säger kalmariten.

Ni delar på roder-sysslan i sommar?

– Det gör vi och sedan kommer vi att ha tre till fem säsongsanställda, svarar Måns Larsson och har nyheter att komma med, denna säsong utökas turlistan med morgonturer: klockan 07.00 varannan dag från Oskarshamn, samt varannan dag klockan 07.00 från Byxelkrok.

Det sistnämnda en mycket välkommen nyhet för de som vill besöka Oskarshamn för en handfull timmar och sen ”åka hem till Öland” igen, vilket tidigare inte varit möjligt.

– Det är ett litet önskemål från kommunerna så nu prövar vi med lite fler avgångar.

Annons

Dessutom finns det funderingar kring nya motorer i Solsund, miljövänligare och samtidigt starkare sådana. I dag tar rutten över sundet cirka två timmar och 20 minuter - en snabbare överfart än så skapar nya möjligheter.

– Som arbetspendling, vilket också är ett önskemål från kommunerna.

Känslan som nyblivna färjeägare?

– Det blir spännande och roligt, både för oss och för Oskarshamn och Byxelkrok.

Mycket att göra innan dess?

– Solsund är i ett väldigt fint skick, men det blir lite bottenmålning och så. Plus alla kringförberedelser.

”Kommunerna” är Oskarshamn och Borgholm och till skillnad mot tidigare säsonger med ettåriga avtal skrivs nu ett fyra år långt dito.

– Där Borgholm varje år går in med 235 000 kronor i marknadsstöd och Oskarshamn 315 000 kronor. Det här är grymt bra, vi får ett långsiktigt avtal som bådar gott för framtiden och samtidigt en lokal Ölands-anknytning i Daniel, jättebra. Solsund betyder mycket för norra Öland och turismnäringen, kommenterar kommunalrådet Ilko Corkovic (S) och hyllar en tredje person i sammanhanget.

”Det var skarpt läge”

– Lennart Bohlin, han ska ha en jätteeloge, det här är mycket hans förtjänst.

Lennart Bohlin.
Lennart Bohlin.

Så Lennart Bohlin, vad har du gjort?

Annons

– Jag ska köpa en stålramp till hamnbygget och en sådan kostar en hel del, så jag ville inte köpa utan att få det bekräftat att det skulle bli färjetrafik i sommar och därför ringde jag Håkan (Ottosson).

Och fick beskedet att färjan var nära att säljas?

– Att den låg ute för fyra miljoner och var på väg till Kap Verde, folk skulle lägga handpenning i princip en vecka senare. Det var skarpt läge och då hade jag tidigare pratat med en kille i hamnen som tipsat att ”Daniel Arnesson var lite intresserad av färjan”.

– Så jag ringde Daniel, en Böda-pojke som kör på de stora haven, och väckte honom i Kanada och hans respons var att ”det kan vi väl titta på”, säger projektledaren för hamnbygget i Byxelkrok och tillägger:

– Daniel och Måns tog tag i det och började jobba med idéer och bildade bolag, på den vägen är det. Det har gått som ett snälltåg och på bara några veckor!

Michael StåhlSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons