Annons

Dramatisk flygolycka utanför Öland: ”Saknade helt bromsförmåga”

Allvarligt haveri på Jas 39 Gripen vid övning kring Öland, tvingades landa utan bromsar i hög fart och stridsflyget fick omfattande skador.
Öland/Ronneby • Publicerad 28 februari 2024 • Uppdaterad 29 februari 2024
Luftfartygsvraket (Jas 39 Gripen) och kartbild som visar pilotens valda färdväg mot Ronneby flygplats från Öland.
Luftfartygsvraket (Jas 39 Gripen) och kartbild som visar pilotens valda färdväg mot Ronneby flygplats från Öland.Foto: Försvarsmakten

Det var den 7 november 2022 som Blekinge flygflottilj, F 17 genomförde en mörkerövning öster om Öland. Cirka 40 minuter in i övningen, vid vid 22-tiden fick piloten ett första felmeddelande, piloten avbröt övningen och flög tillbaka mot Ronneby.

”Under återflygningen uppstod en stor mängd felvarningar och felindikeringar”, skriver Statens haverikommision (SKH) i sin rapport som nu är klar.

Annons

Det kom ett tjugotal varningar, kopplade till styrsystemet.

”Hjulbromsarna var degraderade men det uppstod ingen tydlig felvarning om att flygplanet till slut helt saknade bromsförmåga”.

Flygplanets position där det till slut tog stopp utanför landningsbanan.
Flygplanets position där det till slut tog stopp utanför landningsbanan.Foto: Försvarsmakten

Därför blev landningen dramatisk, piloten tvingades landa i för hög fart och utan fungerade bromsar på hjulen.

”Flygplanet passerade banslutet i 111 knop och åkte in i utrullningshindret och stannade drygt 90 meter bortom asfaltskanten”.

”Piloten hanterade det på ett bra sätt”
Håkan Josefsson, utredare på SHK
Kartbild som visar pilotens valda färdväg mot Ronneby flygplats från Öland.
Kartbild som visar pilotens valda färdväg mot Ronneby flygplats från Öland.Foto: Försvarsmakten

Piloten klarade sig oskadd men Jas 39 gripen fick omfattande skador.

– Händelsen var allvarlig. Piloten hamnade i en komplex situation med flera följdfel och han fick en massa varningar som gjorde det svårt att tolka vilken felbild han hade. Det var ett svårt läge, men piloten hanterade det på ett bra sätt, säger Håkan Josefsson, utredare på SHK till Officerstidningen.

De eskalerande problemen berodde på ett fel i en nödutfällningsventil. Liknande händelser med ett Jas-plan har tidigare skett i Ungern och Grekland. Därför har Saab efter haveriet kring Öland och Ronneby återkallat alla nödutfällningsventiler som är mer än 20 år gamla.

Den vänstra bilden visar skadorna på huvudlandställen. Den högra bilden visar detskadan bakom höger huvudlandställ.
Den vänstra bilden visar skadorna på huvudlandställen. Den högra bilden visar detskadan bakom höger huvudlandställ.Foto: Försvarsmakten

Utredningen har visat att radiokommunikationen i vissa delar varit bristfällig, missförstånd gjorde att räddningsinsatsen blev fördröjd med någon minut.

– I det här fallet var det ingen fara och piloten kunde ta sig ur planet på egen hand. Men om det hade brunnit eller blivit ett större skadeutfall hade tiden varit kritisk och det är därför vi ger rekommendationen att Försvarsmakten och SOS alarm ska säkerställa att kommunikationen mellan dem fungerar, säger Håkan Josefsson.

Luftfartygsvraket (Jas 39 gripen).
Luftfartygsvraket (Jas 39 gripen).Foto: Försvarsmakten
Magnus AnderbergSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons