Annons
Nyheter

Visst har Borgholm en framtid

Nyheter • Publicerad 23 januari 2008

BORGHOLM

Hur stärker vi Borgholm som en attraktiv handelsstad och vad händer om vi inte gör det? Och vad innebär alla stora etableringar i Kalmar för Borgholm? De frågorna ställde kommunalrådet Lisbeth Lennartsson när hon inledde mötet om Borgholms framtid på Strand i går kväll.

Annons

En del av svaret gav hon själv; samarbete är ett vinnarkoncept för alla parter. Framtidsmötet samlade närmare 100 personer; företagare, fastighetsägare, politiker, tjänstemän och andra intresserade, och det skulle visa sig att enigheten om vad som måste göras är stor. På plats fanns också Åsa Lindell, coach på konsultföretaget MeetMarket, som berättade om Göteborgs framgångsrika arbete för att bli Sveriges största evenemangsstad.

– När varvskrisen drabbade Göteborg och konkurrensen från omvärlden hårdnade krävdes en kraftsamling för att vända den negativa trenden. Man satsade på evenemang och Ullevi blev startskottet, sedan följt av Scandinavium, Svenska Mässan med flera.

Hon gav flera exempel på events som satt Göteborg på kartan; friidrotts-VM, Vetenskapsfestivalen, Gothia Cup och Julstaden Göteborg.

– En riktigt stor grej var Ostindiefararen Götheborgs ankomst efter resan till Kina, då 350 000 människor kantade älvstränderna i Göteborg.

Göteborg & Co heter samarbetsorganisationen som skapat tillväxt, och en rejäl sådan.

– Besöksnäringens omsättning 2006 var 22 miljarder, vilket resulterade i tre miljoner hotellnätter och 16 000 jobb. För att skapa detta krävs en tydlig strategi, politisk vilja med samarbete över patigränserna, resurser och handlingskraft, och att göra varje individ delaktig, berättade Åsa Lindell som också gav ett exempel på den så kallade Göteborgsandan.

MULTIHALL

– Inom restaurangbranschen jobbar alla som kollegor för att få hit folk, och när folket har kommit blir de konkurrenter. Frågan är nu hur Borgholm ska bli mera attraktiv. Vad kan ni göra för att komma dit ni vill, vad vill ni och vad hindrar er?

Det fick de närvarande fundera på sedan de delats in i olika grupper och sedan redovisa vad de kommit fram till. Grupparbetena gav livliga diskussioner och många förslag på hur Borgholm ska nå målet: Alla måste dra åt samma håll, handlingskraft och enighet, kvalitet, ett mål och en tydlighet och en stark ledning.

Bland mera konkreta idéer fanns en multihall som också kan användas för mässor och idrottsevenemang, fler hotellbäddar och restauaranger, mer för barnen och att skapa ett attraktivt hamnområde. Vidare att skapa en vackrare stad, till exempel med flera blomsterarrangemang, fler konserter på Borgholms slott, att alla är ambassadörer för sin stad och att det ska vara ”trendigt” att besöka Borgholm. Man kom också överens om att bilda en samverkansgrupp och att ett nytt möte ska hållas i april/maj. Frågan är väl om enighetens kring Borgholms framtid någonsin varit så stor som efter mötet. Så det gäller alltså, nu eller aldrig.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons