Annons
Nyheter

Vägverket bromsar 70-krav

Nyheter • Publicerad 12 maj 2006

ÖLAND

Vägverket backar om 70 på stora delar av 136:an i sommar.– De delar av förslaget som rör riksvägen är nästintill helt borttaget. Däremot står Vägverket fast vid 70 på andra sträckor, som 70 från Föra till Bredsättra på östra landsvägen, berättar en alltjämt misslynt Lisbeth Lennartsson, kommunalråd i Borgholm.

Annons

Ramaskriet från andra sidan bron överraskade Vägverket och tvingade myndigheten att delvis dra tillbaka det omfattande och omdiskuterade 70-förslaget – det står klart efter torsdagens möte mellan Vägverket och de två berörda kommunerna.

– För Borgholms del är har Vägverket lyssnat och till stora delar tagit bort det som rör 136:an. Men några avsnitt står de fast vid och det gäller Föra vägskäl, Alböke vid kamelerna och macken, Köpingsvik till Lundegård samt Rälla till Ekerum.

– Vi förkastar även detta, förutom vid Alböke där det är många incidenter på sommaren. Mellan Köpingsvik och Lundegård är det redan heldraget och vid Föra finns det plats för vägdelning, argumenterar kommunalrådet, kanske förgäves.

– Intrycket jag fick var att de inte kommer att backa ytterligare. Det regionsenheten presenterade för oss kommer de även att lägga fram för Vägverket centralt i Borlänge som har att besluta i frågan.

bättre vägar

Inget gehör alls verkar kommunen få i sett nej till 70 på de mindre vägarna.

Vägverket står fast vid 70 på Byrumsvägen, den flera mil långa sträckan mellan Föra och Bredsättra samt avsnittet Böda-rondellen – Enerum.

Lisbeth Lennartsson instämmer i det första fallet, protesterar högt mot det andra och är tveksam till det tredje.

– Byrumsvägen kan kommunen tillstyrka eftersom de boende efter vägen önskat 70 under många år. Böda-rondellen till Enerum...där vill jag lyssna av först. Men jag har definitivt inget mandat att tillstyrka 70 på hela östra sidan, mellan Föra och Bredsättra.

Borgholms största och tyngsta argument mot hastighetssänkning från 90 till 70 är tidsaspekten. När bosatta pendlare sätter sig i bilen för färd till exempelvis Kalmar en sommarmorgon då trafiken är gles ska de inte sinkas på grund av omotiverade 70-skyltar, resonerar kommunalrådet.

Annons

– Pendlare och varutransporter kan inte ligga i 70 och kasa, säger Lisbeth Lennartsson och vill se helt andra åtgärder från Vägverkets sida.

– Det som behövs är bättre vägar. Grundproblemet är brist på gång- och cykelvägar samt brist på pengar till säkrare och bättre vägar. Detta med 70 är bara konstgjord andning.

nej

I tid har Vägverket tagit hänsyn till kommunernas synpunkter. I de första propåerna föreslog Vägverkets 70 på de aktuella väg-avsnitten under perioden 1 juni – 31 augusti.

– Det har kortats, nu handlar det om från 15 juni till 15 augusti.

I Mörbylånga kommun har Vägverket även där frångått 70-kravet på 136:an, medan hastighetssänkning föreslås på östra landsvägen med tvärvägar.

– Mörbylånga säger nej till allt, rapporterar Lisbeth Lennartsson.

Beslut från Vägverket i Borlänge väntas inom kort och kan överklagas i två instanser.

– Som jag har förstått det ska vi vid längre sträckor, som på östra sidan, överklaga till regeringen och vid kortare sträckor till länsstyrelsen, berättar Lisbeth Lennartsson.

På länsstyrelsens juridiska funktion instämmer Håkan Hadevik till viss del i denna uppfattning.

Annons

– Om Vägverkets beslut går att överklaga, det kan finnas med en passus om att beslutet inte går att överklaga, ska det ske till regeringen. Vägverket centralt står över länsstyrelsen och vad Vägverket gör är att häva sina 90-beslut och då träder med automatik bashastigheten in och den är 70.

– Vägverkets beslut ska inte passera länsstyrelsen.

MICHAEL STÅHL

michael.stahl@olandsbladet.se

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons