Annons
Nyheter

Upphandlingsregler kan sätta käppar i hjulet för Ötab-affär?

Nyheter • Publicerad 6 mars 2008

ÖLAND

Förhandlingarna mellan Ölands kommunalförbund och näringslivet, om ett övertagande av majoritetsägandet i turistbolaget Ötab, rullar fortfarande på. Men upplägget, där kommunerna fortsätter att köpa tjänster av det nya bolaget, gillas inte av juristerna.

Annons

– Ett avtal om köp av turistbyråtjänster från det nya turistbolaget faller helt säkert under lagen om offentlig upphandling, säger Mathias Sylwan, förbundsjurist på Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).

Affärsupplägget var från början ganska enkelt. Näringslivet skulle ta över turistruljangsen genom ett nybildat bolag Vöab, som i sin tur skulle driva det nya bolaget – Visit Öland AB. Det gamla bolaget, Ölands Turist AB, skulle läggas i malpåse som ett vilande bolag och Skördefesten skulle på något sätt ut på marknaden för att stå på egna ben. Vare sig det nu blir en så kallad inkråmsaffär, eller en ”helaffär” där näringslivet helt sonika tar över Ötab, har tankarna hela tiden varit att kommunerna fortsättningsvis skulle köpa tjänster av det nya bolaget. Under 2007 köpte Ölands Kommunalförbund tjänster av Ötab för 3,2 miljoner kronor. Dessutom satsade ö-kommunerna 2,4 miljoner i en så kallad web-portal, eller utvecklingsplattform som somliga föredrar att kalla det.

SNÅLA ÖLAND

När representanter för Vöab kallade till presskonferens för en tid sedan, blev det mycket tal om hur snåla de båda ö-kommunerna var med direkta satsningar på turismen jämfört med andra kommuner.

– Öland är sämst i klassen när det gäller kommunernas insats per gästnatt. Ö-kommunerna betalar bara 0,92 öre per gästnatt, det vill säga pengar för turistbyråverksamhet, dundrade Stefan Norén upprört i en artikel i Ölandsbladet där han jämförde med bland andra Gotland som satsade 1,77 kronor. En rimlig summa för Ölands del borde vara ”minst” 1,46 kronor tyckte han.

Skulle man multiplicera antalet gästnätter (nära 3,5 miljoner) med denna summa, skulle det förväntade kommunala stödet bli 5,1 miljoner kronor om året. Ja, stöd och stöd. I affärsförhandlingarna talas det givetvis inte om ”stöd” utan om upphandling av tjänster för bland annat turistbyråverksamhet och information i största allmänhet.

UT PÅ ANNONS

Som redan antytts här ovan, har själva affärsupplägget innehållit just den detaljen att ö-kommunerna fortsätter att köpa tjänster för x antal miljoner av det nya bolaget.

– Men så enkelt är det inte, säger Mathias Sylwan, förbundsjurist på SKL.

– Ska kommunerna köpa tjänster faller det under lagen om offentlig upphandling (LOU). Man kan alltså inte i en affärsuppgörelse garantera att köparen av, i det här fallet turistbolaget, får fortsatta uppdrag av kommunerna.

Annons

Tjänsterna måste alltså ut på annons?

– Ja, och det vanligaste förfaringssättet är att lägga ut annonsen i elektroniska databaser när det rör sig om så kallade B-tjänster, vilket det synes vara i det här fallet.

LOU gör skillnad på A- och B-tjänster – A-tjänster kan vara underhåll, reparation, transport med mera, B-tjänster rör sig bland annat inom området fritid och kultur (turism) – och när det gäller B-tjänster är gränsen betydligt lägre när upphandlingen inte behöver annonseras.

TRÖSKELVÄRDE

– För A-tjänster finns det ett så kallat tröskelvärde på lite drygt 1,9 miljoner kronor, för B-tjänster finns det inga sådana värden. Så även om den här aktuella turistaffären skulle rymmas inom begreppet A-tjänst så faller den ändå på tröskelvärdet. Det vill säga om kommunerna garanterar upphandling för mer än 1,9 miljoner kronor.

Finns det då ingen möjlighet för folket på respektive sida, alltså ö-kommunernas förhandlingsdelegation och Stefan Norén med flera bakom Vöab, att slingra sig ifrån LOU-lagarna? Enligt Mathias Sylwan är detta inte ett särskilt sannolikt scenario.

– Visserligen skulle Ölands Kommunalförbund kunna hävda att det inte finns någon konkurrens på marknaden. Att det bara finns en part som har unik kompetens på området. Men jag tror inte ett sådant synsätt skulle vinna gehör.

Turist-tjänsten måste alltså ut på annons, det vill säga på en vanlig upphandlingsrunda?

– Ja, så ser jag det. Och det är även mitt svar på de förfrågningar som kommit från Öland på sistone...

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons