Annons
Nyheter

”Stadsutvecklaren” nu på plats

Nyheter • Publicerad 25 juli 2008

I veckan började han sitt nya arbete, Peter Adolfsson, stadsutvecklare i Borgholm.

– Det känns spännande. Det finns en potential att göra en hel del, säger han.

Annons

Vem är han då, Borgholms nye stadsutvecklare. Jo, en 51-åring som bland annat jobbat som centrumledare i Nybro. Innan dess har han bland annat varit folkparkschef, butikschef, bilsäljare och skosäljare.

Bakom tillsättningen av den nya tjänsten står Framtid Borgholm, som är ett samarbete mellan Borgholms Cityförening, Fastighetsägarna och Borgholms kommun. Projektet löper på tre år och varje part har finansierat det med 200 000 kronor årligen. Dessutom har Ölands Sparbanksstiftelse anslagit 250 000 kronor.

Peter tar över rollen som centrumledare för cityföreningen, men kallar sig själv helst stadsutvecklare:

– Det är ett rätt bra epitet, som innefattar allting.

För det handlar ju inte bara om att lyfta handeln i Borgholm ytterligare.

– Det är en total stadsutveckling, betonar Peter. Jag ska försöka få en helhetssyn, som handlar om både handel, miljö och bostäder.

Efter bara några dagar på det nya jobbet vill han inte presentera några stora framtidsidéer.

– I höst ska en vision tas fram, med både korta och långa mål, säger han.

Framtid Borgholm har en målsättning för de närmaste fem åren:

En miljard kronor i nyinvesteringar, 100 nya lägenheter och 100 nya jobb.

Annons

– Jag har inte satt mig in i hur de realistiska de målen är, men det är alltid bra att skruva upp visionerna lite grann, tycker han.

På frågan hur han såg Borgholm innan det blev aktuellt med det nya jobbet, svarar Peter:

– Jag hade nog samma bild som många andra, av Borgholm som en kraftfull sommarstad.

– Borgholm är något man förknippar med Öland, det är ett ortsvarumärke på Öland, fortsätter han.

Vad gäller handeln handlar det inte bara om att få så många handlare som möjligt:

– Det är lika viktigt med kvalitet, att vi får rätt näringsidkare.

Peter ser också möjligheten att skapa fler aktiviteter under våren och försommaren för att öka handeln.

– Småstadsidyllen har en framtid, slår han fast.

Peter Adolfsson ser sig själv som spindeln i nätet. Han säger att han är en bra relationsbyggare och en idékläckare som ser till att saker blir av.

– Jag har ganska mycket kontakter, både i regionen och utanför, säger han.

Annons

Peter menar att man inte ska uppfinna hjulet igen, utan låna idéer från andra håll.

– Men gräset är inte alltid grönare på andra sidan. Man ska inte förändra för förändringens skull. Jag tror många som besöker Borgholm har förväntningar, de vill se lite av det gamla, betonar Peter Adolfsson.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons