Annons
Nyheter

Skolan i Mörbylånga kommun under luppen

Nyheter • Publicerad 27 mars 2008

Två olika myndigheter, Arbetsmiljöverket och Skolverket, har tittat närmare på två olika aspekter inom Mörbylånga kommuns skolvärld – mat och tiden som eleverna får på sig att äta, samt hur kunskapsmålen uppnås.

Arbetsmiljöverket har gjort ett nedslag på Glömmingeskolan där det framkommit klagomål från föräldrar att barnen ibland inte får tillräckligt att äta och att barnen dessutom inte får tillräckligt med tid att äta det lilla de får.

Annons

Arbetsmiljöverket har besökt skolan och diskuterat hur skollunchen är organiserad på läroanstalten.

Någon kritik riktas inte mot ansvariga – denna gång. Däremot påpekar verket att elever:”...inte ska utsättas för risker som kan medföra ohälsa och olycksfall. Det är därför viktigt att elever får tid att äta i lugn och ro.”

Kraven som verket ställer i sammanhanget är att skolförvaltningen ska ”undersöka och bedöma riskerna för ohälsa och olycksfall i samband med elevernas lunchrast.”

– Det ska inte vara några problem med att rent schematekniskt se till att eleverna får tillräckligt med tid på sig att äta, säger skolchefen, Ann Willsund.

Hursomhelst har förvaltningen gott om tid på sig för sin del med att kolla läget för elevernas tid till att slänga i sig maten. Arbetsmiljöverket kräver nämligen inte in ett svar över vidtagna åtgärder förrän den 1 juli.

Skolverket har riktat in sig på hur kommunen sköter undervisningen rent allmänt. Detta verk, som nyligen genomfört en ”utbildningsinspektion” i Mörbylånga, konstaterar att ”kommunens redovisade åtgärder är adekvata i förhållande till de påtalade förbättringsområdena.”

På normalsvenska betyder det ungefär att man tagit itu med de problem som uppmärksammats inom kommunens skolvärld. Man har varken struntat i, eller sopat något under mattan.

Skoverket pekar dock på vissa framtida faror:

”Kvalitetsredovisningarna i kommunen riskerar att i hög utsträckning fokusera på elevernas resultat i svenska, engelska och matematik och risk finns för att skolor och kommunen lägger otillräcklig vikt vid att beskriva åtgärder för högre måluppfyllelse när det gäller kunskapsresultaten.”

Tillgängliga uttydare av Skolverks-svenska tyder detta som att verket säger att det inte räcker för skolförvaltningen att stirra sig blinda på att eleverna klarar ribban för godkänt i kärnämnena – det gäller att se till att lyfta ribban lite högre än lägsta höjd.

Annons

I ljuset av att Sverige halkat efter i samtliga OECD:s senaste kunskapsmätningar för grundskoleelever (och jämförbara stadier utomlands), finns det kanske fog för en viss kritik.

Särskilt gäller detta ämnet matematik där svenska elever befinner sig i höjd med utvecklingsländer som Malawi. Annat är det i grannlandet Finland som ligger i topp tillsammans med Korea, Holland och Japan. Men därborta, alltså i Suomi, talar skollagen om ”läroplikt” – det vill säga eleverna är skyldiga att arbeta, att tillägna sig kunskaper, att uppföra sig väl samt att göra sina uppgifter punktligt. Kanske lite väl mycket för svenska förhållanden...

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons