Annons
Nyheter

Sjöbrisen i konkurs

Nyheter • Publicerad 11 december 2009

FÄRJESTADEN

Restaurang Sjöbrisen i Färjestaden har försatts i konkurs.

Annons

– Det stämmer. I måndags fick vi på Köpstaden beskedet från restaurangen, säger Köpstadens centrumledare Björn Bäckstedt.

Mahmoud Charour, som hyr restauranglokalen av Köpstaden och driver Sjöbrisen, är däremot knapphändig med information.

– Det är inte klart än, jag kan inte säga något, säger han.

OKLART VARFÖR

Under hösten har Sjöbrisen slagit ihop restaurangen med kaféet, som tidigare låg på det öppna torget utanför Ica Kvantum och Lindex.

– Det var ett försök att tajta ihop det hela, och när förslaget kom hade vi inga större problem med det, säger Björn Bäckstedt.

Men det dröjde inte länge förrän restaurangen försattes i konkurs. Och nu väntar Björn Bäckstedt på att Kalmar tingsrätt ska utse en konkursförvaltare, som han kan föra en dialog med.

– Eftersom restaurangen gått i konkurs kan inte Mahmoud göra något, därför måste vi invänta konkursförvaltaren.

• Varför har restaurangen gått i konkurs?

– Jag vill inte kommentera enskilda hyresgäster, så det kan jag inte svara på, säger Björn Bäckstedt.

Annons

Han vet heller inte när restaurangen kommer att stänga.

BEHÖVER GÖRA MYCKET

Restaurang Sjöbrisen är bara en i raden av verksamheter som lagt ner i Köpstaden. Men Björn Bäckstedt är inte orolig.

– Jag ser positivt på Köpstaden, men vi behöver göra väldigt mycket. Jag har lagt en masterplan för verksamheten och min ambition är att vi ska ha alla ytor uthyrda under 2010.

– Det rätta sättet är att inte förhasta sig och få panik, utan istället satsa på att få den korrekta mixen av butiker.

Just restaurang- och kafédelen är något han har kollat extra mycket på.

– Det har alltid funnits en restaurang och det ska fortsätta finnas en. Nu är det klart att läget blir annorlunda när Sjöbrisen gått i konkurs. Men samtidigt kan det kanske ge oss mer fria händer att agera från vår sida, när en ny hyresgäst kommer.

Men i nuläget har Köpstaden ingen befogenhet att styra över vem som tar över restaurangen.

– Nej, den nuvarande hyresgästen har rätt att sälja rörelsen till en annan aktör. Vi kan inte påverka försäljningen. Men vi har idéer och önskemål och det gäller att den som kommer hit har idéer och ambitioner.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons