Annons
Nyheter

Rektorer postiva till att sätta betyg redan från årskurs ett

Nyheter • Publicerad 18 januari 2008

MÖRBYLÅNGA

Från och med hösten ska elever få skriftliga betygsliknande omdömen redan från första klass. Rektor och lärare på varje enskild skola som ska ta fram underlag för omdömena.

Annons

– Vi är förberedda för detta, säger Inga-Lena Herrman, samordnande rektor för Färjestadens skola.

Utbildningsminister Jan Björklund (fp) presenterade förslaget till den nya skolreformen under en pressträff på tisdagen.

– Sverige måste lämna flumskolan bakom sig, säger han.

Förslaget ska skickas på remiss till berörda myndigheter men redan nu står det klart att beslutet kommer att fattas under våren.

– Om det inte kommer in några helt avgörande invändningar som vi inte tänkt på, säger Jan Björklund.

OMDÖMEN

Den nya reformen innebär alltså att elever från och med första klass ska få skriftliga, betygsliknande omdömen.

– Det är inga riktiga betyg, men däremot är det betygsliknande så fort de skrivs ner på papper och sker i förhållande till läroplanens mål, säger Jan Björklund.

Omdömena ska i första hand lämnas i samband med utvecklingssamtalen, men kan även lämnas vid terminsslut. De ska handla om elevens kunskapsutveckling men får också beröra den sociala utvecklingen, exempelvis förmågan att samarbeta och hålla tider. Exakt hur bedömningen ska ske bestäms lokalt på varje skola, av rektor och lärare.

BEREDDA

Annons

Inga-Lena Herrmann är samordnande rektor för Färjestadens skola. Hon menar att de till viss del redan arbetar på det sätt som den nya skolreformen anger.

– Det har hänt väldigt mycket redan. Vi jobbar med bedömningssystem, individuell utvecklingsplan och målen i kursplanen. Om det här kommer till hösten är vi väl förberedda, det är ingenting vi bekymrar oss över.

Hon menar att allt handlar om att kunna stötta och bedöma eleven i dess arbete.

– Att sedan Björklund säger att omdömet ska vara betygsliknande är svårt att säga något om innan vi fått direktiv. Jag är mer skeptisk till betyg än själva omdömet. Om vi i kommunen ska bestämma hur betygsliknande omdömena ska vara så tror jag att de flesta inte vill ha betyg för de små åldrarna.

POSITIVT

Det är upp till varje rektor att tillsammans med lärarna besluta om hur omdömena ska utformas. Ölandsbladet har undersökt åsikterna hos några av Mörbylånga kommuns rektorer och frågat:1) Vad anser du om den nya reformen? 2) Hur påverkar den eleverna?

Ulrika Edgren, förskola-åk 4, Skansenskolan

1) Jag har knappt hunnit sätta mig in i det, och vi har inte pratat i ledningsgruppen om det. Men jag tänker att varför inte, det kan vara rätt bra för föräldrarna att få en annan insikt i hur barnen har det.

2) Svårt att säga, vi vet inte ens hur vi ska utforma dokumenten ännu.

Elisabeth Olofsson-Ljungberg, förskola-åk 6, Alunskolan

Annons

1) Jag har inte riktigt hunnit sätta mig in i beslutet. Men omdömen ger vi ju redan nu i elevens individuella studieplan. Där utgår vi ifrån läroplanens mål, vad de kan och vad nästa steg är. Förhoppningsvis kan den nya reformen göra att den bedömningen blir tydligare.

2) Eleven måste ha en tydlighet och veta vad den strävar mot. Vi utgår ifrån vad eleven kan och talar om hur den kan utvecklas vidare. Har du inget klart mål att sträva mot blir det svårt att komma framåt. Men det här nya handlar ju inte om betyg, själva betyget leder inte till utveckling.

Linnéa Danielsson, samordnande rektor Torslundaskolan

1) Jag tror att vi kan bli tydligare och att det är bra för föräldrarna att skriftligt få veta hur de ska stötta och hjälpa sitt barn. Sedan är jag mer tveksam till att ha detta redan från första skolåret, då endel barn kanske inte hunnit fylla sju år.

2) Jag tror det kan stärka barnet att förstå att det måste träna mer på vissa saker. Det blir tydligare för eleven och förhoppningsvis vill den då anstränga sig mer.

Sussie Nilsson, Glömmingeskolan

1) Vi har ju redan nu en individuell utvecklingsplan. De är inte betygsliknande utan skrivna på ett positivt sätt, men jag tror att vi kan använda de här omdömena på samma sätt.

2) Om man använder det på ett klokt sätt så är det nog ingen nackdel för barnen. Men det är viktigt att vi hela tiden trycker på det positiva, så att eleven känner sig duktig. En bedömning där eleven känner sig nedvärderad är inte till nytta för någon.

MALIN MARKLUND

Läs även:Lärare mer kritiska till betyg: ”Det här känns oförberett”

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons