Annons
Nyheter

Punka på cykelutopi

Nyheter • Publicerad 13 juli 2012

SÖDRA ÖLAND

”Gör södra Öland bilfritt” var parollen i november från station Linné i Skogsby.

Annons

– Det var något av brandfackla vi slängde in för att väcka debatt, just nu lägger vi inga större resurser på att genomföra det, säger Fredrik Ronquist, Station Linnés ordförande från Stockholm.

Det var i november som de hätska diskussionerna tog fart. Station Linné i Skogsby ville se ett bilförbud på södra Öland för alla utom de bofasta och vad som kan anses som nödvändig transport. Med en kritikerstorm som följd.

– Det är fortfarande en vision vi har inom en tio-årsperiod, säger Fredrik Ronquist. Men samtidigt är satsningen framöver av modest karraktär. Den donation på 50 000 kronor som Station Linne fått i ärendet kommer bland annat att användas till att hyra ut elcyklar och elmopeder framöver.

– Det krävs att vi lyckas knyta ihop en rad olika aktörer för att få reusurser och kunna förändra, säger Ronquist.

”LIVSFARLIGT”

En stor fördel med att bromsa och lägga i backen för biltrafiken på Öland är enligt Ronquist den spännande nisch som mindre biltrafik innebär, han tror på en enorm cykelturism. Sedan ser han det som en väldigt viktig insats ut ren miljöaspekt.

– Och dessutom är det livsfarligt att cykla på Öland just nu. Bara att ta dig den lilla sträckan från Skogsby till Station Linné är svårt. Det är så att du får hoppa i diket för att kara livhanken ibland.

Denna aspekt är en del av visionen.

– Ja vill att det finns möjlighet att ta sig runt hela Öland utan bil, utan att det innebär någon fara på de trånga vägarna.

– Och att bredda vägarna är väl en lösning, men den absolut sämst. Det tycker jag i alla fall.

Annons

CYKEL–SVERIGE GLADA

Efter utspelet har flera personer hört av sig till Fredrik Ronquist. Bland annat olika cykelentusiaster.

– Cykel–Sverige gick direkt igång på det här. Allt fler väljer denna motionsform och de behöver ställen som är fria från biltrafik.

Förstår du att folk har problem med att göra denna typ av förändring som innebär ett förbud?

– Jag har svårt att se nackdelen eftersom folk samtidigt vet att det är en nödvändig utveckling med mindre biltrafik med avgaser.

Har ni en fullständig lösning för vilka som ska få köra bil på Öland då?

– Nä, det finns en del viktiga frågor, som när det gäller långväga transporter till exempel. Det gäller att hitta speciella lösningar och se möjligheterna.

Hur går ni vidare då?

– Vi hoppas kunna jobba upp kapital för att kunna åstadkomma en förändring.

MAGNUS ANDERBERG

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons