Annons
Nyheter

Öholm försvarar Guldkanten

Nyheter • Publicerad 27 oktober 2006

ÖLAND

Gustaf Öholm, vd för Ötab, har tröttnat på personangreppen i striden om rätten till varumärket ”Öland – Sveriges Guldkant”.– För Ötab handlar detta enbart om rätten till varumärket och inget annat. Jag har personligen inte heller någon tvist med Martin Stenberg.

Annons

De svar Martin Stenberg har på Ölandsbladets frågor (se artikel) förbryllar Gustaf Öholm.

– Det mesta är lögn och fel. Men jag vill inte ge mig ytterligare polemik med Martin Stenberg, de påståenden han gör får stå för honom.

– Jag kan bara konstatera att vi har olika syn på kund– och leverantörsförhållanden.

Gustaf Öholm ser det som olyckligt att tvisten om varumärket kantas av personangrepp.

– För mig och Ötab gäller detta enbart rätten till varumärket. Jag har inte en enda gång under denna process gjort personangrepp mot Martin Stenberg utan tvärtom och i olika sammanhang lyft fram hans levererade produkter som positiva.

– Däremot står jag för att vi, Ötab, tappat förtroendet för Martin Stenberg. Vi har gjort rätt för oss mot Stenberg och går inte vidare med honom. Att han går ut som han gör får, som jag sa tidigare, stå för honom.

backar inte

Ötab:s vd ser ingen anledning till att detta läge retirera i tvisten om Öland – Sveriges Guldkant.

– Så länge juridiken inte ger oss anledning att backa så gör vi inte det.

– Samtidigt är vi öppna för och har också efterlyst ett konkret krav från rmbr, utan att ha fått något. Om sådant kommer får vi naturligtvis överväga hur vi ska agera.

Annons

– Ötab utgår ifrån att den här frågan kommer att lösas. Vi arbetar med helt andra frågor än detta. Överhuvudtaget anser jag att frågan om varumärket fått orimliga proportioner.

I den debatt som uppstått finns det invändningar mot att Ötab betalat 150 000 kronor till rmbr/Martin Stenberg, hur ser du på den kritiken?

– 150 000 kronor är för diverse analyser, trendrapporter, presentationer och framtagande av varumärke, allt till ett marknadsmässigt pris.

Varför Guldkant överhuvudtaget?

– ”Solen och Vindarnas ö” fungerar bra på sommaren och är starkt knuten till sommarsäsongen. Men den är är inte lika relevant under vår, vinter och höst. Det händer mycket på Öland även under de årstiderna och en tidig ambition och inriktning från min sida var och är att jobba med nya säsonger och därför kom tanken på ny slogan upp.

– Just guldkant har flera värden: guld är förknippat med kvalitet, guldkant med tanke på Ölands geografiska läge och guld har också kopplingar till Ölands historia.

MICHAEL STÅHL

michael.stahl@olandsbladet.se

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons