Annons
Nyheter

Nu kan ”Teliaproblemet” lösas

Nyheter • Publicerad 30 juli 2010

 

NORRA ÖLAND

Annons

Mattias Richert har kämpat för bättre mobiltäckning i tio år.

Nu har Telia äntligen förstått problemet och bjudit in honom till ett möte.

– Äntligen lyssnar de och det känns positivt, säger han.

Efter tio års kamp för bättre mobiltelefontäckning på norra Öland ser Mattias Richert äntligen ljuset i tunneln. Telia har hela tiden sagt att det inte finns några planer på utbyggnad av mobilnätet men nu verkar det som att de har ändrat sig.

– Jag har blivit bjuden till ett möte i Malmö för att diskutera problemet och hur det skulle kunna lösas på bästa sätt, säger Mattias Richert.

I början av veckan fick han tag i Jessica Levin, som är ansvarig för den mobila företagsaffären på Telia. Hon förstod problemen och nu har Telia alltså börjat se problemet med andra ögon.

– Det gäller att få tag i rätt person. Hon var väldigt positiv och nu har det äntligen börjat hända något.

– Jag är inte en sådan som i vanliga fall klagar men läget är desperat nu. Visby har redan 4G men vi kan inte ens skicka sms. Det ska inte behöva vara så i dagens Sverige, fortsätter han.

Namnlistorna som har funnits runt omkring norra Öland kommer han att ta med sig.

– Vi har fått in mellan 20 000 och 30 000 namnunderskrifter än så länge. Där har de även fått skriva vart på Öland det har varit sämst täckning. De kommer jag givetvis ta med mig till mötet och visa upp för Telia, säger han och fortsätter:

Annons

– Jag hoppas att folk fortsätter att skriva på listorna.

FLERA MILJONER

I höst har han planer på att investera flera miljoner i Lammet och grisen. Det ska bland annat utökas med 100 nya sittplatser och en ny bar.

Under sommarens problem med mobiltäckning, strömavbrott och bredband har han i vissa lägen tappat sugen och frågat sig om det är värt att investera något i verksamheten på Öland.

– Det har varit väldigt tungt men jag hoppas verkligen att mötet ska ge tillräckligt positiva besked för att vi ska våga genomföra utbyggnaden, säger han.

Öland har varit väldigt lågprioriterat och de är det som har känts tyngst för Mattias Richert.

– Trots alla människor och stora företag har vi varit bortprioriterade. Det värsta har inte varit när det gått sönder. Men att reperationstiden kan ta flera veckor, det är inte klokt, säger han.

EN SJÄLVKLARHET

– Turister från storstäderna kan inte förstå våra problem. För dem är det självklart att ha täckning. Kanske inte fullt men åtminstone några staplar på mobilen, fortsätter han.

Varför har du inte bytt leverantör?

Annons

– Självklart har jag tittat på den möjligheten. Men inga av leverantörerna har bra täckning över hela norra Öland. Vissa har bättre än andra beroende på vilken plats man befinner sig, säger han.

– På Lammet och grisen används all teknik som finns, Jag har både trådbundet och mobilt bredband. Allt för att vara på säkra sidan men det hjälper inte när bägge möjligheterna slutar fungera, fortsätter han.

Mattias Richert känner sig något mer lättad men problemen med strömavbrott finns kvar.

– Vi måste även kunna bli garanterade el. Det en förutsättning för att kunna bedriva en verksamhet.

ALEXANDER JENSEN

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons