Annons
Nyheter

Miljödomstolen synade hamnplaner

Nyheter • Publicerad 18 maj 2011

BYXELKROK

Igår höll Miljödomstolen huvudförhandling om Borgholms kommuns ansökan om en utbyggnad av Byxelkroks hamn.

Annons

Rådman Bengt Johansson och tre sakkunniga ledamöter gick noggrant igenom målet där det inkommit synpunkter från både myndigheter och enskilda sakägare.

Sökanden, det vill säga Borgholms kommun, företräddes av konsultföretaget Ramböll som projekterat utbyggnaden och av kommunalrådet Lisbeth Lennartsson och planeringschef Christer Petersson.

Enligt ansökan kommer hamnen att få 200 nya gästhamnsplatser, en ny pir ska byggas strax söder om Sjöstugan och den befintliga ska förlängas.

Länsstyrelsen har tillstyrkt projektet, medan Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och Naturvårdsverket har avstått från att yttra sig.

Fiskeriverket vill ta ut en fiskeavgift på 140 000 kronor, men det tycker konsultföretaget är 40 000 för mycket. Man vill också begränsa arbetena till perioden oktober–april för att skydda fisken.

Statens Maritima Museer har begärt att det görs en arkeologisk undersökning av vattenområdet. Strax söder om den nya piren ligger Torp sjöbodar och ute i vattnet kan det möjligen finnas kvar rester av Byxelkroks brygga, som i början av 1930–talet ersattes av den nuvarande hamnen.

GAMMAL DOM

1980 sökte och fick Borgholms kommun vattendom för att under tio år bygga ut hamnen, och den förlängdes med ytterligare tio år. Men något bygge blev det alltså inte.

– Nu är situationen en annan. Vi måste utveckla näringslivet så att landsbygden kan leva, sa Lisbeth Lennartsson och visade senare på plats den utveckling som skett i hamnen de senaste tio åren.

– Och idag är det politiskt realistiskt att genomföra byggnationen om två år.

Annons

Hamnkapten Kenneth Niklasson påpekade också att båtarna genom åren blivit allt större, och därmed tar mera plats.

– För tio år sedan handlade det mest om båtar på åtta, tio meters längd, men idag är snitt längden närmare tolv meter.

– Officiellt finns det 70 platser för fritidsbåtar i hamnen, men vid några tillfällen har jag lyckats knö in det dubbla. Vilket samtidigt innebär att jag åsidosätter Räddningstjänstens rekommendationer.

UNDVIKER KROKEN

– Under några dagar i somras fanns det inte möjlighet att ta emot en enda båt, så jag fick gå ut och meddela det på VHF–radion. Jag har också pratat med flera personer som säger att de undviker Byxelkrok av den anledningen, sa Kenneth Niklasson.

Men det är inte alla som jublar över en utbyggnad. Flera kringboende har uttryckt farhågor om att vattnet i badviken söder om hamnen kommer att försämras med flera båtar.

Det höll emellertid inte Rambölls civilingenjör Sten Munthe med om.

– Den förhärskande vindriktningen är sydvästlig, vilket betyder att ytvattnet går från badviken mot hamnen. Dessutom kommer ju den nya vågbrytaren att skärma av mot viken.

Och Rambölls civiljurist Amira Peljto Sirriyeh förklarade att man kommer att ta vattenprover, både före och efter utbyggnaden.

En annan farhåga är att den 3,25 meter höga vågbrytaren ska förstöra utsikten mot Blå Jungfrun och Tokenäs fyr, men här visade konsultföretaget med olika höjdanvisningar att så inte blir fallet.

Annons

Hamnaar på land

En utfyllnad ute i vattnet som förlyttar strandlinjen med omkring 40 meter ingår också i byggprojektet. Detta har Byxelkrok Marina Resort motsatt sig, då den idag sjönära anläggningen, 15 meter från stranden, hamnar ett stycke upp på land.

De nya pirbyggena innebär lite mer begränsad rörelsefrihet när färjan ska lägga till, men med nuvarande fartyg anser Ramböll att det inte är några problem.

Men genom att ta bort ett 20-tal meter av den befintliga piren blir det bättre svängrum, och den snabbkalkyl som Sten Munthe gjorde visade att det skulle kosta cirka 400 000 kronor, att läggas till de 12,4 miljoner som utbyggnaden kostar.

Det är många på norra Öland som beklagar att gotlandstrafiken lades ned, men om den kommer att återuppstå finns förslag att dirigera den till Krokens hamn.

Men här skulle det uppstå problem, förutom högre kostnader. Enligt EU–s regelverk måste hamnen då hägnas in med höga staket, som i Grankullavik, och då skulle Kroken verkligen tappa sin attraktion.

Sammantaget kan man dock konstatera att konstatera att de positiva synpunkterna överväger de negativa. Dom meddelas den 12 juni.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons