Nyheter

Manual för tidsresor i sju steg

Nyheter • Publicerad 23 januari 2006

KALMAR

Redan för 20 år sedan gjorde Ebbe Westergren, antikvarie på Kalmar läns museum, den första tidsresan med en skolklass. Nu har länsmuseet tagit fram en manual för tidsresor i sju steg.

Manualen skall fungera som inspiration och handledning för skolor på alla nivåer, från förskola till gymnasium. Tanken är att den lokala kulturmiljön skall användas i undervisningen.

– Någon liknande manual har inte tidigare utformats i Sverige, men det har länge funnits ett önskemål från lärarhåll att vi skulle ta fram en handledning, berättar Ebbe Westergren, som skrivit manualen.

Till sin hjälp har han även haft Birger Ohlson, som stått för design och layouten och lättat upp materialet med bilder.

Och det behövdes, för det är en ganska omfattande manual bestående av inte mindre än fem delar: en huvudbok, ett inspirationshäfte (lathund) och tre exempelhäften. Manualen är utformad i sju steg indelade i val av kulturmiljö, källor och arkiv, hur man läser landskap, kompetensutveckling, undervisning i skolan, tidsresa/rollspel samt utvärdering.

POPULÄR PEDAGOGIK

Det är med andra ord mycket att tänka på och det krävs omfattande förberedelser för att allt skall klaffa ordentligt, medger Clas Axelsson, lärare på Krungårdsskolan i Blomstermåla, som brukar resa med sina elever till stenåldern och 1600-talet.

– Det är en hel del för- och efterarbete och mycket att sätta sig in i, men det är väldigt givande och ger eleverna en unik möjlighet att leva sig in i historien.

Alltihop har tagits fram inom länsmuseets pedagogiska enhet Alla tiders historia i samarbete med en referensgrupp av lärare från olika skolor, däribland Yvonne Romarker, Skansenskolan i Mörbylånga, och Marianne Martinsson, Vitsippans förskola i Färjestaden, samt representanter från hembygdsrörelsen, där den också är tänkt att användas.

Att det nu blivit möjligt efter 20 år beror på att Statens kulturråd bidragit med en halv miljon kronor samt att museet dessutom fått ett sexsiffrigt belopp från Regionförbundet.

Under veckan en intresseförfrågan skickats ut till alla skolor i länet. Ett par har redan hört av sig, bland annat Ölands gymnasium. Tidsresor har blivit ett välkänt begrepp och ett populärt alternativ till traditionell historieundervisning vid skolbänken.

– Utomhuspedagogik är ju väldigt inne, säger Ebbe Westergren, och berättar att länsmuseet årligen hjälper skolorna att utforma över hundra stycken historiska rollspel, även om efterfrågan minskat något under senare tid på grund av att vissa inte anser sig ha råd.

”EN UNIK MÖJLIGHET”

Mörbylånga kommun har dock öronmärkt pengar i budgeten för att åttorna skall få uppleva en sekelskiftesdag vid Södra bruket (liksom att låg- och mellanstadiet får en Eketorpsdag).

– Där är verkligen Mörbylånga ett föredöme, tycker Ebbe.

Yvonne Romarker, lärare på Skansenskolan, har använt sig av tidsresor som en del av undervisningen sedan 1999 och berättar att sekelskiftesdagen på Södra bruket (vilken Ölandsbladet har skrivit om tidigare) är mycket uppskattad bland eleverna.

– Du förstår inte hur fantastiskt det är förrän du själv varit med, säger hon entusiastiskt och påpekar att det verkligen inte är något jippo utan ett seriöst pedagogiskt alternativ.

Man får, som Clas påpekade, en unik möjlighet att leva sig in i historien. Ett Sverige vid exempelvis sekelskiftet för hundra år sedan, var ett helt annat samhälle utan jämlikhet.

– Eleverna får vara med och med egna ögon se hur demokratin växte fram. Det ökar förståelsen för hur viktigt ett demokratiskt samhälle är och motverkar anti-demokratiska krafter som nazism och kommunism, tror Yvonne.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.