Lagmannen avtäcktes på tingsrätten
KALMAR
I fredags avtäcktes Behnn Edvinssons målning av tingsrättens avgående lagman Lars Annerén.
Att bli avbildad av Behnn Edvinsson, rektor vid Ölands folkhögskola, är en hedersbetygelse om något. Många är de betydande personer som suttit modell för honom, bland annat en landshövding, en landstingsdirektör och en högskolerektor. Nu är det lagmannen Lars Annerén som fått äran.
Jag har gjort en bild på honom där han är väldigt avspänd, utan slips och kostym, eftersom jag tycker det speglar hans person. Det där med rättsväsendet är ju inte bara att sitta bakom domarskranket och svinga med en stor klubba, förklarar Behnn.
DETALJER MED SYMBOLIK
Det mest karaktäristiska för Behnns porträtt är detaljrikedomen och all symbolik. Utanför fönstret skymtar siluetten av Kalmar Slott och på väggen bakom lagmannen hänger den surrealistiske målaren Erik Olssons Sökaren.
Den passar bra in eftersom det är hans favoritkonstnär.
Dessutom är Lars Annerén en kulturintresserad sökare, säger Behnn, och berättar att lagmannen är en fena på jazz, vilket illustreras med en Charlie Parker-platta på skrivbordet i förgrunden.
Lagboken är en självklar symbol och syns tydligt på målningen. Mer i skymundan, till vänster om Lars Annerén, gömmer sig en ängel i dunklet.
Jag brukar alltid försöka ha med en ängel på porträtten. Alla har ju en skyddsängel. I hans fall är det naturligtvis Justitia (rättvisans gudinna), i skepnad av ärkeängeln Gabriel.
PORTRÄTT I PORTRÄTTET
Intill lagboken ligger ett par dagstidningar (vilka det är spelar mindre roll i sammanhanget) med Högsby-rättegången som huvudnyhet. Det har sin förklaring i att detta var Lars Anneréns sista mål.
Tittar man riktigt noga kan man på en av tidningarna se ett litet porträtt i porträttet. Det är ingen mindre än konstnären själv, som har för vana att smyga in sig själv i målningarna.
Hur vet du när du fått in tillräckligt med symboler?
Man känner när det tar slut. Plötsligt är hela tavlan färdig, säger Behnn Edvinsson.