Annons
Nyheter

Kvalitet i fokus på studiebesök

Nyheter • Publicerad 13 maj 2008

KÖPINGSVIK

Flera olika språk kommer den här veckan att fylla skolor och förskolor i Borgholms kommun. Elva personer från åtta länder är på studiebesök för att lära sig mer om kvalitetsarbete. Första anhalten blev lunch och rundvisning på Köpings skola.

Annons

Det här är tredje året som Borgholms utbildningsförvaltning arrangerar ett europeiskt studiebesök för personal inom skola och barnomsorg i Europa.

– Vi har något att visa upp inom kvalitetsarbete och därför borde vi göra det, säger Yvonne Berneke, utvecklingsledare på utbildningsförvaltningen. Skolans kvalitetsarbete innebär att följa läroplanens styrdokument och utifrån dem utföra en lokal arbetsplan. Varje år görs en kvalitetsredovisning för att kontrollera hur väl målen är uppfyllda.

Under besökets fem dagar ska deltagarna göra nedslag i flera olika skolor, från förskola upp till årskurs nio. Även Torslundas forskningsstation och Borgholms slott kommer att besökas, eftersom dessa platser är en del av barnens utbildning.

MED FOKUS PÅ BARNET

Årets deltagare kommer bland annat från Estland, Spanien, Polen och Storbritannien. Gemensamt för samtliga är att de vill få en inblick i kvalitetsarbetet och inspiration till hur det kan användas i deltagarnas respektive hemland.

– I Norge har vi alltid tagit efter Sveriges reformer. På det här studiebesöket kan man få intryck och idéer, säger Gro Lindgard Aresvik.

Hon menar att det pedagogiska tänkande är på väg att förändras i hela Europa.

– Svensk utbildning för barn under fem år är väldigt respekterad, säger Anne Young från Storbritannien.

ALDRIG FÄRDIGLÄRDA

– I Sverige utgår man från barns inlärning genom lek och det finns ett individuellt fokus på varje barn. Vår inlärning är väldigt baserad på prov redan från första klass. Våra barn har flest prov i Europa, påpekar kollegan Jennifer Roberts.

Annons

Ûlle Krabo från Estland vill gärna se hur lärare analyserar sitt arbete.

– Det är mer tänkande här, vi har börjat med det men har mycket kvar att lära, säger hon.

Yvonne Berneke menar att studiebesöket inte bara är till för deltagarna, utan även för lärarna och eleverna i de skolor som besöks:

– Deltagarna ställer hela tiden frågor till oss och då måste vi fundera över varför vi gör som vi gör. Vi får aldrig tro att vi är färdiglärda. Det gäller att hitta nya vägar och det här är ett sätt.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons