Annons
Nyheter

Kräver statliga pengar för breddat hamninlopp

Nyheter • Publicerad 18 oktober 2011

GRANKULLAVIK

– Vi förväntar oss att Borgholms kommun tar initiativet och tillsammans med Mörbylånga kommun omgående informerar regeringen om situationen och kräver att staten med det snaraste avsätter medel för att undanröja säkerhetshindret med det inrasade strandskoningarna vid inloppet till Grankullavik på ett sådant sätt att färjetrafik kan säkerställas i en nödsituation.

Annons

Det säger Intresseföreningen Ölands Norra som anser att det är statens ansvar att säkerställa infrastrukturen om något skulle hända med Ölandsbron.

Man pekar inledningsvis på det faktum att Gotlandsbolaget tvingades ställa in elva turer 2010 eftersom inloppet till Grankullavik inte kunde trafikeras på ett säkert sätt under vissa ström– och vindförhållanden och att färjelinjen därefter lades ner.

FEM MILJONER

Och att de fem miljoner som kommunen satsade på färjeläget var kastade i sjön.

– Som kommun har vi ett ansvar att satsade skattemedel skall användas på ett klokt och hållbart sätt, säger föreningen som beskriver ett scenario om bron blir obrukbar.

– Ölandsbron är den enda fungerande kommunikationsleden till och från vår ö och de ständigt pågpende broreparationerna förskräcker. Om ett eller flera brospann skulle uppvisa sådana säkerhetsbrister att all form av tung trafik måste ställas in har Öland plötsligt inte en fungerande infrastruktur under lång tid.

– Varu– och sjuktransporter med mera måste ställas in och vi skulle få en katastrofsituation som omfattar hela Öland.

Man noterar vidare att Öland har tre mindre färjelägen; Färjestaden, Borgholm och Byxelkrok, men att dessa saknar den kapacitet som motsvarar en avstängd Ölandsbro.

– Det enda färjeläget för större färjor är Grankullavik, men det kan inte nås på ett säkert sätt till följd av det raserade inloppet, säger Intresseföreningen Ölands Norra.

ROLF NILSSON

Fotnot: Borgholm kommun och Gotlandsbolaget har ett avtal som säger att det är fritt fram för en annan entreprenör att bedriva trafik emellan öarna om inte rederiet återupptar trafiken sommaren 2012. Något sista datum för ett besked finns emellertid inte.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons