Annons
Nyheter

Kakelugn blev mardröm

Nyheter • Publicerad 27 juli 2009

Drömmen om den fina kakelugnen förvandlades till en mardröm. Nu åläggs säljaren och montören Kalmar Brasvärme att kompensera den missnöjda kunden i Borgholm med 20 000 kronor.

Kakelugnen inköpt och monterad av företaget Kalmar Braskamin var tänkt som, enligt köparen, ”det finaste och dyraste” i hemmet.

Annons

– Det har nu utvecklats till en mardröm och stor besvikelse, skrev nybyggarparet till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för en tid sedan och radade upp exempel på fortfarande existerande fel, gjorda fel, delvis åtgärdade fel, tillsagda fel med mera, med mera.

- Vi har nu försökt upprättelse och hjälp från Kalmar Braskamin, men till ingen nytta, fortsatte paret.

ARN går helt på parets linje.

”Nämnden rekommenderar Kalmar Brasvärme att genast till NN betala 20 000 kronor”, sägs det i ARN:s färska beslut där det konstateras att ”ett köprättsligt fel får anses föreligga”.

Nämnden konstaterar också att Kalmar Brasvärme inte inkommit med sva

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons