Annons
Nyheter

Hårda synkrav till sjöss

Nyheter • Publicerad 23 maj 2008

Lite halvtaskig syn?

Si och så med hörseln?

Annons

Kör gärna bil, men ge dig inte ut till sjöss.

– Horribla regler, klagar yrkesfiskaren Ulf Åkerlund i Borgholm.

Först en färd i tät sommartrafik där mängder av information ska tolkas via hörsel och syn, därefter ut på öppet hav och sjömil efter sjömil utan tillstymmelse till mötande båttrafik.

Var ställer staten krav på återkommande syn- och hörseltester?

Till sjöss.

– Det är så löjligt. Jag behöver inte läkarintyg för att sätta mig i bilen och köra

mellan Köpingsvik och Borgholm, i trafiken där det är mycket mycket större risk för olyckor än till sjöss kan man köra både blind och döv, men ska jag ut och fiska ställs det krav på syn- och hörseltest, klagar yrkesfiskaren Ulf Åkerlund med hemmahamn i Borgholm.

– Det är inget annat än pålagor och det här med läkarintyg har enbart gällt större båtar tidigare, men nu är de (Sjöfartsverket) nere på de mindre båtarna och det är ren gallematias för oss fiskare som ligger i sundet...ett jäkla påfund helt enkelt.

Läkarbesöket för 450 riksdaler är inbokat, allt efter Sjöfartsverkets relativt färska krav mot befäl i fartygsklassen sex till tolv meter.

– Jag har faktiskt ingen aning om vad som händer om jag inte klarar testet, fast de kan inte stoppa mig för det, säger Ulf Åkerlund bestämt för att å andra sidan garantera bra syn och åtminstone hyfsad hörsel.

Annons

– Sitter i hamnen just nu och kan se taket på ladugårdsbyggnaden i Pataholm och dit är det fem sjömil, jag ser utmärkt. Å hörseln är alla tiders, förutom lite tinnitus.

– Och jag har varit på sjön i 38 år och det har gått alldeles utmärkt utan läkarintyg.

Enligt Sjöfartsverkets kungörelse 1981:56 ska yrkesfiskare/fartygsbefäl i Ulf Åkerlunds situation ha minst 0,8 i synskärpa ”varvid korrektionsglas får användas och minst 0,2 utan korrektionsglas”.

För hörsel gäller:

”att vederbörande vid prövning av vardera örat för sig väl uppfattar

ordinär konversationsstämma på fyra meters avstånd och ordinär viskstämma på en meters avstånd, i båda fallen utan hörapparat och utan synstöd”.

– Det är inga hårda krav, ungefär som när man kör bil, kommenterar en handläggare på Sjöfartsverket.

– Vi vill ju gärna att även yrkesfiskare ser och hör på havet, som alla andra yrkesgrupper på sjön.

Yrkesfiskarnas klagan över” hårdare krav på sjön än i trafiken” vill han inte kommentera, men vet att läkarintygen håller i fyra år - därefter är det dags för nytt.

– Om personen inte klarar kraven....ja, då kan det gå åt skogen. Det där har ju att göra med fartygsbehörigheten som ska förnyas vart fjärde år och har man inte behörighet så blir det problem.

Annons

Även andra fiskare än Ulf Åkerlund uttrycker missnöje över Sjöfartsverkets ”kontrolliver”.

– Lite märkligt känns det, säger Tore Johnsson i Mellböda, viceordförande för Sveriges Fiskares Riksförbund, för att en smula lakoniskt konstatera:

– De är och bråkar lite överallt mot oss fiskare.

På riksförbundets kansli i Göteborg instämmer Fredrik Lindberg i kritiken:

– Man kan ifrågasätta nyttan.

Han har för den skull inte hört tals om några omfattande protester.

– Nej, de enda som hört av sig är läkarna, de har nämligen ingen susning om vad de ska intyga om, säger Fredrik Lindberg från västkusten medan Ulf Åkerlund på ostkusten vet var Sjöfartsverket borde sätta in stöten.

– Det vore fan så mer befogat att ställa hårda krav mot fritidsbåtsfolket. Ofta fattar de ingenting och när man ser snorungarna som lånat farsans båt fara runt på sjön som idioter så....det är inte klokt hur det går till.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons