Annons
Nyheter

Gotlandsfärja marknadsförs i Berlin

Nyheter • Publicerad 14 januari 2009

I höstas blev det klart att färjelinjen mellan Öland och Gotland får ett marknadsföringsbidrag på en miljon kronor.

Bakom bidraget står Regionförbundet tillsammans med Borgholms och Gotlands kommuner och redan till helgen kommer färjelinjen att marknadsföras på den stora livsmedels- och lantbruksmässansmässan Grüne Woche i Berlin.

Annons

Grüne Woche pågår mellan den 16 och 25 januari och har omkring 600 000 besökare. De senaste åren har en öländsk delegation med politiker, tjänstemän och privatpersoner besökt mässan och i år har Öland för första gången en egen monter.

– Ett perfekt tillfälle att visa att det finns en färjelinje mellan öarna, säger Eddie Forsman, m, som i många år jobbat för att sommartrafiken skulle återuppstå.

– Många av mässbesökarna är ju presumtiva Sverigebesökare så det finna all anledning att synas.

Färjelinjen komer även att marknadsföras på båtmässan Allt För Sjön i Stockholm i slutet av februari. Här hade Borgholms kommun en egen monter förra året, men i år är båda kommunerna med och visar öns samtliga gästhamnar och aktiviteter kring dem. Allt För sjön har årligen omkring 110 000 besökare.

Ett pressmeddelande från Destination Gotland visar att rekordmånga reste med gotlandsfärjorna förra året. För elfte året i följd ökade trafiken och mellan Visby, Oskarshamn och Nynäshamn var passagerarantalet 1 554 248, medan sommartrafiken mellan Grankullavik och Visby redovisar 28 801 passagerare.

Antalet personfordon har också fortsatt att öka. Under fjolåret steg antalet fordon med 12 340 till totalt 465 070.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons