En färje-epok går i graven
STORA RÖR/FÄRJESTADEN
Nu är det definitivt. Klassiska Stora Rör har gjort sitt som färjeläge.
Nu har väl i och för sig inte Stora Rör eller någon annan öländsk hamn på mellersta Öland över huvudtaget varit särskilt aktuell som utgångspunkt för färjetrafik i Kalmarsund sedan september 1972. Då stod en viss byggnad klar för invigning...
Men ända sedan Ölandsbrons tillkomst har Vägverket haft en beredskapsplan för det faktum att något skulle hända den viktiga trafikleden. Frågan var till exempel högst aktuell för några år sedan då faktiskt en hel sektion av Ölandsbron plötsligt sjönk en dryg decimeter på grund av att en fogrulle under vägbanan sprack. Nu lyckades Vägverket att lösa problemet utan att behöva sätta in ersättningsfärjor.
BEHÖVS INTE
Utgångspunkt för beredskapsfärjorna hade då annars varit Stora Rör med fastlandsdestination mot Revsudden, precis som det varit ända sedan 1972. Men i veckan lämnade till sist länsstyrelsen sitt yttrande till Vägverket om att den gamla beredskapslinjen Stora Rör-Revsudden inte längre behövs. Sedan tidigare har också Borgholms kommun och försvarsmakten lämnat samma synpunkter.
I stället är det ett annat gammal klassikt färjeläge som fortsättningsvis ensamt bildar Ölands beredskapshamn mot fastlandet Färjestaden. På fastlandet är det Kalmar hamn som har motsvarande funktion.