Annons
Nyheter

Ekologiskt i kommunala kök

Nyheter • Publicerad 25 januari 2008

BORGHOLM

I veckan har anställda på kommunens kök fått lära sig att tänka ekologiskt.

Annons

– Det är väldigt intressant, säger Jennifer High, som till vardags arbetar i Åkerboköket.

Ett drygt 20-tal anställda inom de kommunala köken fick lära sig både teori och praktik under en dag under ledning av Gösta Skoglund från Miljöresurs Linné och kocken Erik Måneld, som arbetar i köket hos en Waldorfskola i Växjö. Ekologiskt = dyrt kanske många tror men Erik berättar att skolmaten på Waldorfskolan faktiskt blivit billigare sedan man för ett och ett halvt år sedan helt gick över till ekologiska produkter.

– Men vi såg också över våra rutiner och har en engagerad personal, berättar Erik.

”VI VISAR ALLVAR”

Råvarorna ska till 25 procent vara ekologiska i Borgholms kommun från år 2010. Men redan i årets upphandling börjar man på den ekologiska vägen. Bland annat kommer all köttfärs och all mjölk att vara ekologisk. Med stora kvantiteter kan man också få ner priserna.

– Vi visar leverantörerna att vi visar allvar, säger Gösta Skoglund från Miljöresurs Linné.

Han berättar att Kalmar, Borgholm, Mörbylånga, Torsås och Emmaboda gemensamt köper in 33 ton blandfärs, 700 000 liter mjölk samt 33 ton ägg under ett år. Det är produkter som hädanefter ska vara ekologiska. Gösta Skoglund är imponerad över deltagarna under kursdagarna i Borgholm:

– Här finns en stor förändringsbenägenhet, de är på hugget.

ANPASSA RECEPT

– Det blir dyrare med ekologiska produkter, men man kan anpassa recepten därefter, säger Borgholms kostchef Elisabeth Grahn.

Annons

Ett exempel som nämns är att ha något mindre köttfärs i exempelvis köttfärssås och istället förgylla rätten med någon rotfrukt. Att satsa ekologiskt är självklart för Elisabeth Grahn:

– Vi vill värna om eleverna. Ekologiskt ligger i tiden.

Det tycker säkert kursdeltagarna också, efter att ha fått kunskap om vad det egentligen är för något som finns i en del av de råvaror som inte kan sätta ekologiskt som säljargument...

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons