Annons
Nyheter

”Det är väl bara roligt med lite kaos” sade tekniska chefen

Nyheter • Publicerad 24 mars 2006

FÄRJESTADEN

Befarade trafikproblem var det som diskuterades livligast när kommunen höll samrådsmöte om förnyelsen av Färjestadens hamn i onsdags.

Annons

Christer Nordfeldt, Ateljé Ölandssnipan, var en av dem som protesterade mest högljutt när kommunens tekniska chef Karl-Gustav Johnsson menade att man nog skulle komma till rätta med den obehöriga biltrafiken på södra hamnplan genom att sätta upp förbudsskyltar för icke handikappade bilister.

– Du har tydligen inte förstått problemet. De är ta mig fan inte handikappade, annat än i huvudet! utbrast Nordfeldt.

Han menade att några skyltar minsann inte skulle hindra folk från att åka ut på piren. Istället förordade han mer handfasta hinder av något slag, exempelvis grindar. Det mötte dock ej medhåll från de övriga församlade, som menade att vissa fordon faktiskt måste kunna ta sig fram, inte minst utryckningsfordon.

ETT FRAMTIDA RAGGARSTRÅK

Även den trafik som ännu inte finns i dagsläget blev föremål för diskussion när det redogjordes för en ny gata längs kajen, där NCC och Peabs byggen så småningom skall stå klara. Från vissa håll framfördes farhågor att denna sträckning kommer bli ett favorittillhåll för de som gillar att glida runt på kvällarna och visa upp sina bilar.

– Vi får se om det blir någon raggarrunda. I så fall får vi väl göra en gårdsgata av det, sade KG Johnsson.

Någon menade att vägen bara borde vara öppen för de boende, men kommunens representanter förklarade att man inte kunde stänga ute allmänheten eftersom området fortfarande kommer att vara en hamn, inte ett bostadsområde.

ÖVERGÅNGSSTÄLLEN SAKNAS

Men för en del färjestadsbor är hamnområdet praktiskt taget stängt redan i dag. Många av Karin Steens (Karins Broderier) kunder är till åren komna och har fått problem sedan övergångsställena försvann dit.

– De gamla vet inte ens hur de ska gå med sina rullatorer. De törs inte gå över vägen längre, sade Karin Steen.

Annons

KG Johnsson förklarade att hela 30-sträckan förbi hamnen är att betrakta som ett enda stort övergångsställe där fotgängare har företräde. Vägverkets strategi är nämligen att det skall finnas så få övergångsställen som möjligt, eftersom deras statistik visar att fotgängarna får en falsk trygghetskänsla som ökar olycksrisken.

PROBLEM MED PARKERINGAR

Lotta Sjöberg, Lotta & Mary Keramik, bekymrade sig för hur parkeringsfrågan skulle lösas. Hon berättade att det kan bli smått kaotiskt på södra hamnplan framför deras butiker om sommaren. Andra påpekade att det måste finnas utrymme för bussarna att vända.

I planerna ingår dock parkeringsplatser både norr och söder om hamnen, vilka kommunen räknar med skall räcka under normala omständigheter. Dessutom finns alltid Köpstadens parkering att tillgå, menade man.

– Vi kan ju inte dimensionera för extremsituationer, och det är väl bara roligt om det är lite kaos ibland, skämtade(?) KG Johnsson.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons