Annons
Nyheter

Barnens Turistpris till Öland – Öholm nöjd med årets mässa

Nyheter • Publicerad 16 mars 2008

ÖLAND/GÖTEBORG

För tredje året i rad har landets barnfamiljer röstat fram de mest familjevänliga reseaktörerna genom Barnens Turistguide som delar ut Barnens Turistpris 2008. Priset delas ut i sex kategorier och i år blev Öland vinnare som bästa region/land. Turistchef Gustaf Öholm är nöjd med årets turistmässa

Annons

– Det blev en riktig smakstart, det känns riktigt bra. Och vi har fått ett fantastiskt gensvar.

Tävlingen har varit uppdelad i två omgångar. Under januari har först familjer fått tipsa om lämpliga reseaktörer. Bland alla tips har i en andra omgång de tio kandidater som flest tipsat om gått vidare till final. Finalen har pågått från mitten av februari till mitten av mars. I årets tävling har 50 000 besökare röstat.

– När vi startade Barnens Turistpris var målsättningen att lyfta fram barnfamiljer som resenärer och aktörer som värnar lite extra om barnfamiljer.

Ofta är det annars en förbisedd grupp, säger Johnny Åberg som är pappa till sajten www.barnensturistguide.se Barnens Turistguide grundades 2004 av familjen Åberg i Karlskrona och drivs helt ideellt.

"DET BLEV EN RIKTIG SMAKSTART”

– Det blev en riktig smakstart, det känns riktigt bra. Och vi har fått ett fantastiskt gensvar, säger turistchef Gustaf Öholm som är på turistmässan i Göteborg för att presentera nya Ölandskatalogen och framförallt den nya Upplevelseplaneraren.

– Nu är vi en region och planerar på ett annat sätt. Jag tycker vi har fått en fin framtoning på vårt utbud. Idag handlar det om cirka 1 200 aktiviteter och över 500 leverantörer och det är otroligt. Jag vill ge en eloge till alla som stöttat och har förstått vad de handlar om.

De nya Upplevelseplaneraren presenterades under torsdagen av Öholm tillsammans med Åke Andersson, Destination Kalmar och Carolina Thaysen från Glasriket.

– Nu kan vi visa upp hela regionen. Här kan man hitta, planera och boka allt på en faktura.

STOR MEDIAL UPPMÄRKSAMHET

Annons

Upplevelseplaneraren rönte också stor medial uppmärksamhet. Lägligt nog hade Dagens Industri en artikel om nyheten redan på torsdagen. Men det handlar inte bara om samarbete mellan de tre destinationerna.

– Vi för också en dialog med Blekinge och Kronoberg och tänker också utveckla samarbetet med Gotland, säger Gustaf Öholm.

Om Tur-mässan i övrigt kan noteras att den i år kändes lite avslagen. Flera ytor på det övre planet, där de svenska utställarna höll till, stod tomma.

ROLF NILSSON

Läs merom turistmässan i Ölandsbladet tisdag.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons