Annons
Nyheter

Assistansföretaget svek – man hittades senare avliden i sin bil

Nyheter • Publicerad 12 oktober 2007

KÖPINGSVIK

Den personliga assistenten övergav brukaren – några dagar senare hittades denne död i sin bil på en parkeringsplats i Köpingsvik.

Annons

– Assistenten stack och assistansföretaget vägrade att skicka hit någon ny. Jag anser att företaget agerade högst olämpligt, säger Gudrun Johnsson, vid tillfället tillförordnad socialchef i Borgholm.

I mitten av juli månad reste en 52-åring från Örebro till Öland och Köpingsvik för semester. Med på färden fanns hans personlige assistent. Efter endast ett dygn övergavs 52-åringen. Mannen, med fastställt omsorgsbehov enligt LSS, lämnades enligt kommunen vind för våg.

OINTRESSERADE

– Assistenten stack och när vi på socialförvaltningen fick reda på att här fanns en övergiven man med omsorgsbehov tog vi, bland annat jag, kontakt med assistansföretaget i Örebro – men de var totalt ointresserade och vägrade att skicka hit någon ny assistent, berättar Gudrun Johnsson, äldreomsorgschef i Borgholm och under den aktuella perioden tillförordnad socialchef.

Företagets motivering var att 52-åringen uppmanat assistenten att lämna honom.

– Därmed sa företaget: ”Nej, vi skickar inte ner någon ny assistent”. Jag anser att företaget agerade högst olämpligt, de skulle ha skickat ner någon.

PUNKTINSATSER

Socialförvaltningen rådgjorde med länsstyrelsen och kom fram till att det kommunen kunde göra var att hjälpa 52-åringen med akuta punktinsatser, vilket också gjordes. Under tiden kontaktade socialförvaltningen återigen och ett flertal gånger det privata assistansföretaget, alltid med samma nekande svar.

– De ville inte ens betala för tågbiljett så att personen kom hem till sin bostad i Örebro.

HITTADES DÖD

Annons

Mannens vistelse på Öland fick ett tragiskt slut. Några dagar efter ankomsten och en tidig morgon i Köpingsvik hittades han död i sin bil, enligt polisen på grund av en olyckshändelse.

– Jag vågar inte uttala mig om huruvida 52-åringen hade levt i dag om assitansföretaget agerat på ett annorlunda sätt och ordnat fram en ny assistent. Men chansen hade förmodligen varit större, säger Gudrun Johnsson.

Dödsbudet ska ha skakat om de ansvariga på företaget.

– Det var jag som ringde och berättade att personen hade dött. De var väldigt chockade och skärrade.

”ICKE KORREKT”

Per Granath, vd för assistansföretaget Assistansia, beskriver det inträffade som ”en extra ordinär händelse med komplext förlopp” där han inte delar kommunens uppfattning.

– Jag har satt mig in i ärendet och den beskrivning kommunen ger är icke korrekt, det är en felaktig återgivning. Men på grund av sekretess mot våra kunder kan jag inte gå in i detalj och lämna ut information.

Ärendet har interutretts av Assistansia.

– Utredningen kom fram till att vi har gjort allt som vi kunnat göra i det här fallet och att det finns inte anledning att rikta kritik mot de inblandade. Kunden avled, men vi kan inte lastas för dödsfallet.

Har ni gjort någon lex Sarah-anmälan?

Annons

– Nej, det handlar inte om det, det har inte med lex Sarah att göra, det är inte vanvård.

Men det är korrekt att assistenten övergav er kund?

– Jag vill inte gå in på enskilda händelser i ett komplext händelseförlopp. Men jag vill betona att Assistansia följer lagar och förordningar, annars gör vi inte vårt jobb.

MICHAEL STÅHL

Fotnot:Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) säger att en kommuns ansvar enligt denna lag gäller gentemot dem som är bosatta i kommunen.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons