Annons
Nyheter

Öland–Lettland på 390 minuter

Nyheter • Publicerad 21 maj 2008

VISBY

Rederi AB Gotlands färjelinje mellan Öland och Gotland har blivit en framgång. Nu vänder rederiet sina blickar mot öster bortom horisonten på andra sidan Östersjön.

Annons

Bakgrunden till denna möjlighet är det rysk-tyska bolaget Nordstreams långt framskridna planer på att bygga en gasledning mellan Ryssland och Tyskland och den kommer att gå strax öster om Gotland. Enligt förslaget till avtal kommer bolaget att hyra hamnen i Slite på Östra Gotland under de två år gasledningsbygget beräknas pågå. Nordstream betalar hyran i förskott och kommunen använder pengarna, enligt uppgift omkring 70 miljoner, för att bekosta en upprustning av hamnen.

– När Slite hamn byggts ut kan vi använda den för att starta trafik österut. Men vi har ännu inte några konkreta planer och det får naturligtvis inte gå ut över den ordinarie trafiken, säger Gotlandsbolagets vd Jan-Erik Rosengren.

I det nya avtalet med staten har rederiet tillåtelse att använda sina fartyg även på andra hamnar, som Grankullavik, så det finns alltså möjlighet att realisera planerna.

SPÄNNANDE RESEALTERNATIV

Redan för två år sedan, när Ölandsbladet var ombord på den nya färjan Gotlandia II när den visades upp vid Skeppsbron i Stockholm, berättade rederiets hedersordförande Eric D Nilsson om sina visioner för trafik i österled. Och om denna kommer igång kan man se flera spännande resealternativ, vilka sannolikt skulle gynna den öländska besöksnäringen. Närmaste baltiska hamn från Slite är Ventspils i Lettland, en seglats på cirka fyra timmar.

Det skulle betyda att en resa mellan Öland och Lettland inte tar mer än sex och en halv timme plus lite framförhållning; två timmar från Grankullavik till Visby, därifrån en halvtimme med bil till Slite och slutligen fyra timmars resa till Ventspils.

Återfärden till Sverige bjuder redan på många alternativ; Ventspils-Karlshamn, Ventspils-Nynäshamn, Klaipeda-Karlshamn, Paldiski-Kapellskär, Riga-Stockholm, Tallinn-Stockholm, Tallinn-Helsingfors, Helsingfors-Stockholm och Åbo-Stockholm. De båda senare även via Åland.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons