Annons

Vem betalar vad?

Ledare • Publicerad 2 oktober 2007

Ytterligare en succéartad Skördefest kan läggas till handlingarna, massor av människor i farten och goda inkomster till Öland; allt detta trevliga och inkomstbringande ett öländsk initiativ från början och genomfört till 100 procent av ölänningar. Behöver Öland hjälp från Kalmar i denna sak?

Mitt under Skördefesten presenterades den stora samverkan som skall ske mellan Öland, Kalmar och Glasriket, ett samarbete som om vi förstår det rätt innebär att Ölands turistchef Gustaf Öholm blir chef över alltihop i ett icke närmare beskrivet ”projekt” – i detta ”projekt” vore det intressant att få läsa det finstilta. Vem betalar vem för vad? Och hur länge skall ”projektet” pågå – projekt brukar vara tidsbegränsade.

Annons

I Glasriket har vi ju den lyckliga situationen att där finns en livs levande miljardär, Torsten Jansson (nu i union med Ulrika Messing) – vad bidrar denna miljardärsduo med i form av penningar i detta ”projekt”? I Kalmar Läns Tidning frågar ledarskribenten om Gustaf Öholm verkligen kan ha tid med alla dessa uppgifter, är inte de öländska frågorna omfattande nog för den nuvarande heltidstjänsten? I Kalmar finns Destination Kalmar vars mest kända bravad är Salve, en miljonslukande turistsatsning vars ackumulerade förluster uppgår till mellan 20 och 50 miljoner kronor. Den skandalen ligger nu och jäser i länsrätten dit den överklagats. Finns det i det finstilta garantier för att Salve-eländet icke smyger sig över bron och bakvägen in i den öländska turistorganisationen?

Kalmar kommun har extremt dålig ekonomi och man förstår att kommunen av den anledningen vill dela kostnaderna för Destination Kalmar med andra, men kan just denna samverkansform komma Öland till nytta? Öland är ett så starkt varumärke att vi klarar oss själva; risken finns att den öländska särarten utplånas och, man får inte glömma det, på nästan alla turismområden är Kalmar en svår konkurrent. Samverkan, javisst, men det skall vara på väl avgränsade områden där det ekonomiska ansvaret och åtagandena är glasklara. För det kan väl ändå inte vara meningen att de öländska skattebetalarna, som varje år öser in miljoner i ÖTAB, skall finansiera marknadsföringen av den värsta konkurrenten, Kalmar?

Det är nog dags att presentera hela projektet, det finstilta också, ty detta tycks ha gått alldeles för fort. Finns det överhvudtaget någon förankring på Öland för tanken att denna ö inte skall ha en egen turistchef fullt sysselsatt med öländska frågor? Det som här framförts kan förefalla negativt och dystert, men frågorna måste ställas. Och förhoppningsvis kan de få ett svar.

VULGÄRT

Landstingsrådet Ann Hellenborg (mp) som tidigare inte gjort sig känd för någon större politisk finkänslighet, har nu sänkt landstingsdebatten till rena drängstugenivån. Hon uppmanade  häromdagen kd:s Anders Andersson ”att hålla käften”. Bara så ni vet det, kära väljare, när det drar ihop sig till landstingsval år 2010.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons