Annons

Skördefestens framtid

Ledare • Publicerad 11 oktober 2006

När intressenterna i Ölands Skördefest i kväll samlas till möte om årets erfarenhet av Skördefesten kan det väl inte finnas några sura miner; allt gick över förväntan, vi hade till och med tur med vädret, som det heter i den roliga turistfilmen med Claire Wikholm ( den roligaste svenska film som någonsin producerats).

Om 280 000 kom till Skördefesten, om alla dessa besökare gjorde av med 1 000 kr var, strömmade det in 280 miljoner kr till Öland.

Annons

Vi halverar summan.

Det strömmade då in 140 miljoner kronor.

Alla vi som jobbar på Ölandsbladet, ett företag starkt beroende av turismen, ofta hårt involverad i den (sedan år 1876), vet hur betydelsefull Ölands Skördefest blivit för företagets ekonomi, och utan en god ekonomi, ingen tidning för ölänningarna.

Skördefesten betyder inte allt, men den innebär en hel del för oss på ”Bladet” och alla andra Ölandsföretag.

Ölandsbladet vill därför vara med som en konstruktiv partner framöver. Ni missade väl för övrigt inte Ölandsbladets fina Skördefestbilaga...

Vad bör ske?

Egentligen ingenting. Vi har ett vinnande lag med två goda coacher i Anne och Jörgen; de jobbar fritt och byråkratiskt, vilket de måste få fortsätta med.

Göran OT och de andra gamla Ölandsrävarna håller ihop det hela i bakgrunden och kommer med uppslag, det mesta är ideellt, vilket gör Ölands Skördefest till ett så fantastiskt arrangemang, som hela Sverige avundas oss.

Norra Öland, som tidigare inte riktigt hängt med i evenemanget är nu indraget med hull och hår, så att nu har vi en Skördefest med total Ölandstäckning.

Kommunerna bör finnas i bakgrunden, men inte ta över. Lite pengar kan behöva skjutas till stundom, men inga sinekurer bör finansieras.

Annons

Skördefesten skall vara kvalitet, men samtidigt de glada amatörernas afton.

Det är det som gör Skördefesten så oemotståndlig.

Målet, om det nu skall finnas ett, bör vara att skapa Ölands Skördefestvecka, inte bara tre dagar, utan en hel vecka med höstfestligheter, smått och stort, det behöver inte vara så extremt märkligt det som erbjuds för att locka stora skaror, säg Öland, det räcker.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons