Annons

Positiva ölandsnyheter

Ledare • Publicerad 5 februari 2007

Ölandsbladets ”scoop” (bra nyhet) att Rederi AB Gotland åter vill satsa på en färjelinje mellan Grankullavik och Visby är nog det bästa och roligaste och kanske mest lönsamma som hänt den öländska turismen vid sidan av framgångarna med Ölands Skördefest.

Var och en som besökt det en gång så vackra och livaktiga färjeläget blir ju nedstämd, en stor, ödslig och hålig hamnplan, sedan tomt, tomt. Ända sedan 1987 har hamnen stått så här. När nu Rederi AB Gotland åter visar intresse för färjetrafiken, som en del somrar lockade bortåt 50 000 resenärer, är det bara att tacka och ta emot.

Annons

Vad Borgholms kommun kan göra är två saker: Skänka bort hamnanläggningen till rederiet och att snabba på hela tillståndsprocessen, påverka Sveaskog att snabbt överlåta marken till rederiet för en anständig summa så att trafiken kommer igång. Vad det gäller är att smida medan järnet är varmt, chansen kanske inte kommer tillbaka.

En annan rolig Ölandsnyhet: Martin & Martin säljer sin sajt www.mintur.se När man läser om de unga grabbarnas skolprojekt som förvandlats till en miljonaffär på nätet kommer man att tänka på Google som startades av ett par grabbar i en källare. En av Martinpojkarna (Pettersson) har för övrigt jobbat på Ölandsbladets internetavdelningen – att han hade denna guldgruva hemma i källaren berättade han aldrig. Men roligt är det när det lyckas för en ung öländsk entreprenör.

ARENAN

Kalmars nya fotbollsarena kostar kommunen 220 miljoner kr sammanlagt, en hisnande summa , men förhoppningsvis en investering som kan komma hela regionen till godo: stora idrottsmästerskap, internationella cuper och rockkonserter med mera trevligt kan det bli. Men Arenan förutsätter en sak i grunden: Att Kalmar FF håller sig kvar i elitserien, och att laget rumsterar om i toppen av tabellen.

EGOFIXERAD

Miljöpartisten Per Gahrton lät under måndagen publicera en artikel på DN Debatt vari han kommer med ett besked som skakar hela nationen : Han lämnar miljöpartiet. Det vanligaste ordet i artikeln är ”jag”. Han skriver ”jag” inte mindre än 21 gånger i sin relativt korta text. Egofixerad? Det är bara förnamnet.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons