Annons

”Men hur är vädret på Öland?”

Ledare • Publicerad 2 oktober 2014

Ett av de företag på Öland som går allra främst är Formpress i Färjestaden. De har växt till över 30 anställda och är på väg att nyanställa igen. Målsättningen har varit en 15-procentig ökning varje år, vilket företaget lyckats med. För tre år sedan stod den senaste utbyggnaden klar. Jag skriver senaste, för redan nu är företaget på väg att växa ur kostymen. Vad är framgångsreceptet? En stor del är förstås ett gott arbete och nöjda kunder. Men intressant är att höra hur företagsledningen på Formpress arbetar aktivt med Öland i sin marknadsföring. Säljarna på företaget presenterar sig alltid som ”Formpress på Öland” när de ringer till kunder. Ett mycket medvetet val, enligt Bengt Åstrand som ingår i ledningen för det familjeägda företaget. Ordet ”Öland” i presentationen ger säljaren ett par sekunder extra att etablera en kontakt med den tänkta kunden. De allra flesta svenskar har ett förhållande till Öland. Många har varit på Öland eller har i vart fall en bild av ön. Det gör att kunden ganska ofta vill prata om Öland - ”hur ser vädret ut?”, ”har turisterna kommit/lämnat?” och ”jag var på Öland förra sommaren”. På den svenska marknaden är ”Öland” ett mycket starkare namn än exempelvis ”Färjestaden” och ”Mörbylånga”. Formpress borde vara en dröm för de öländska näringslivskontoren. Trots att företaget har nästan alla sina kunder på fastlandet så hörs aldrig några klagomål om dåliga kommunikationer och mer eller mindre förtäckta hot om att flytta från kommunen ifall inte diverse krav uppfylls. Det är Öland som gäller, även vid ännu en förväntad utbyggnad, och därmed basta! Visserligen är det ju inte hjulet som Formpress uppfunnit. Men jag tycker ändå att det är intressant och för öländska företag borde det vara en påminnelse om hur starkt varumärket Öland är. Frågan om en eller två kommuner på Öland avhandlades 2010 och är väl inte glödhet idag. Efter folkomröstningen står vi kvar på våra två kommuner, vilket har sina fördelar i att närheten till beslutsfattarna är bibehållet kort. Men när det handlar om gemensam marknadsföring så har ”Öland” betydligt större attraktionskraft än orter som ”Mörbylånga” och ”Borgholm”! PETER BOSTRÖM

Redaktion
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons